2010 Zuid-Frankrijk ( Gorges Du Verdon) en Italië
Zuid-Frankrijk ( Gorges Du Verdon) en Italië 2010
Zondag 23-5-2010
We zijn vertrokken via de E25 (Route du Soleil) richting Luxemburg . Bij Bastogne zijn we van de E25 afgegaan en de N4 op gegaan richting Martelange om daar de wagen vol te tanken en gaan dan binnendoor naar Longwy en toen via de N52 naar Metz en toen via de N 57 naar Charmes , hier is we de eerste overnachting aan de Moezel op de grote camperplaats .Op deze camperplaats is een wc en douche en kun je je water storten en de prijs per nacht is € 6,-.
Maandag 24-05-2010
S`morgens na het ontbijt zijn we binnendoor gereden naar Epinal via de N57 en van daaruit richting Vesoul ook via de N57 en toen hebben we een stop gemaakt in Saulx waar we de camperplaats zijn gaan bekijken want volgens de info kunnen daar 20 campers staan maar in werkelijkheid met passen en meten 10 campers. Maar er is langs de ingang van de kerk ( hoe kunnen ze het bedenken) wel een sanistation waar je tegen betaling je wc kunt legen en je water storten of tappen,er is ook een nette wc voor de camperplaatsbezoekers . Na Saulx zijn we binnendoor via Bougnon gereden en toen hebben we besloten om naar de oorsprong van de Maas te gaan en zijn we richting Langres gereden via de N19 en in Langres hebben we de wagen geparkeerd bij het Touristkantoor en zijn de stad gaan bekijken .
De omgeving hier noemt men het plateau van Langres. Het plateau van Langres is een hoogvlakte in Frankrijk ten noorden van Dijon waar verschillende rivieren ontspringen. De centrale plaats in het gebied is het middeleeuwse vestingstadje Langres. De volgende rivieren ontspringen in dit gebied: Seine, Marne, Aube en de Maas. Langres is een grote ommuurde vestigingstad met nog vele bezienswaardigheden zoals de toren Navalle die is 20 mtr hoog en heeft een diameter van 30 mtr en toch is het binnenin klein want de muren zijn 7 mtr dik . In Langres kun je ook de Duitse "invloed terug vinden in de manier van huis bouwen .(zie linker huis met de balken in de gevel)
Langres heeft ook een camperplaats in het centrum , tegenover het touristburo. Daar staat de richting aangegeven en het is dan zo`n 250 mtr ,de camperplaats is simpel en is achter een school en wat grote gebouwen en er is een sanistation bij.
Na informatie te hebben gevraagd bij het touristkantoor waar de Maas begint zijn we via de D417 naar Pouilly en Bassigny daar moest het punt zijn waar de Maas begint, ik had mij er iets meer van voorgesteld als alleen het monumentje met waterstraaltje maar we hebben het gezien.
De Maas ontspringt dus in Frankrijk te Pouilly-en-Bassigny op het Plateau van Langres, een belangrijke waterscheiding; de bronnen van de Seine en de Marne liggen hier ook. De rivier doorkruist de Franse en Belgische Ardennen in noordelijke richting. Hierbij passeert ze Verdun en Sedan, vanaf waar ze bevaarbaar is. In Givet, ten zuiden van Dinant passeert ze de grens met België.
De Maas buigt bij Namen, waar de Samber in de Maas vloeit, af naar het oosten en bereikt via Andenne en Hoei de grootste stedelijke concentratie aan haar loop: Luik. Voorbij Wezet bereikt de Maas de Nederlandse grens en tussen Eijsden-Maastricht en Smeermaas-Kessenich vormt ze zelf de grens (de Grensmaas) tussen Belgisch Limburg en Nederlands Limburg. Maastricht is de grootste Nederlandse stad aan de Maas. De huidige stad ligt op beide oevers, maar de oude stadskern bevindt zich op de linker, terwijl op de rechteroever de separate voorstad Wyck gelegen was. Na deze bezichtiging zijn we naar Bourbonne Les Bains gereden naar een camping,deze 3*** camping Montmorency is simpel met mooi sanitair en op zijn "Hollands "niet duur.
We hadden een mooi plaatsje onder de bomen wat geen overbodige luxe was want de buitentemperatuurmeter gaf toen om 1400 uur 37,5 gr aan en een strak blauwe hemel.
Dinsdag 25-05-2010
Na het ontbijt zijn we via de D417 en D460 en toen de D67 genomen richting Besancon. In Arc les Gray hebben we eerst boodschappen gedaan en getankt ( €1.14 p/L) en toen hebben we bij de Mac de e-mail bekeken en een poging gedaan om de site te uploaden wat jammer genoeg niet lukte. Ik heb ook nog het verbruik uitgerekend van de eerste 524 kilometers en toen kwam ik uit op 1 liter op 13,78 Km wat mij niet tegen viel. Hierna zijn we via de D475 richting Dole gereden.
Dole was de hoofdstad van de Franche-Comté, tot dat gebied aan Frankrijk toegevoegd werd bij de Vrede van Nijmegen (1678). In 1479 werd de stad veroverd en in de brand gestoken door de Franse koning Lodewijk XI. Vandaar startte het verzet van de Doloïs. Dole werd in 1636 opnieuw door de Fransen belegerd, ditmaal onder leiding van Richelieu, maar deze troepen konden het verzet niet breken. Dit leidde tot twee maal toe tot een herbezetting door de Fransen onder Lodewijk XIV en uiteindelijk tot de definitieve verovering van de Franche-Comté door Frankrijk. In 1691 verplaatste Lodewijk XIV de universiteit van Dole (die daar in 1422 door de hertog van Bourgondië gevestigd was) naar Besançon. Het parlement werd in 1676 al verplaatst.
Dole is onder andere bekend geworden als de geboorteplaats van de beroemde Franse scheikundige en bioloog Louis Pasteur.
Na Dole te hebben bekeken zijn we de D905 opgegaan waar we een bordje tegen kwamen dat er geen caravans die weg op mochten. Daar kwamen we achter want meteen ging het omhoog zo steil dat ik terug moest naar de 2e versnelling en dat ging net. Maar eenmaal boven ging het lekker vlot verder richting Lons Le Saunier waar we de D52 hebben genomen die over gaat in de D678 naar Clairvaux-Les-Lacs waar we bij het meer aankwamen.
Dit is wel een mooie locatie vonden om te overnachten, Je hebt hier de keuze om op de camperplaats te gaan staan nabij de gendarmerie of op een goedkope camping met dit uitzicht ,wij kozen voor het laatste.
Woensdag 26-05-2010 rustdag en in de omgeving wezen verkennen op de fiets.
Donderdag 27-05-2010
Tijdens het ontbijt de folder bekeken van het touristkantoor en daaruit bleek dat deze streek bekend staat om het natuurgebied. Met de 7 meren en ook verscheidene watervallen b.v de watervallen van Herisson .
De coördinaten van de parkeerplaatsen bij die watervallen zijn :"Eventail 65 mtr" 46°36'52.72 5°50,50.78 en "Saut de la Forge 60 mtr" 46°36,48.91 5°52,03.19 en "Saut Girard 35 mtr." 46°36,56.90 5°53,06.89 . Verder kun je hier in de omgeving ook de vele grotten gaan bekijken. Wij zijn naar de waterval van Eventail gereden en daar bleek dat het enkele uren wandelen was en het regende op dat moment flink dus hebben we besloten om de waterval niet te gaan bezichtigen en zijn we vandaar uit onze trip weer voortgezet richting het zuiden van Frankrijk. We zijn het stuk teruggereden vanuit Douzier richting Clairvaux les Lacs .Vanuit de watervallen zijn we gereden richting het meer van Annecy.
Vanuit hier via de D678 en D27 waarna we door de bergen reden via de D31 en D13 en nadien door de kleine bergdorpjes aan de D1084 waar de watervallen uit de bergen stroomde en onder de weg door gingen . In Annecy hebben we het meer een stuk rondgereden en hebben de camperplaatsen bekeken maar 1 ervan stond vol (8 plaatsen) en de andere bij het meer was niet meer toegankelijk want daar was nu een hoogtebalk geplaatst. Vanuit Annecy zijn we toen verder gereden via de D1508 en D41 binnendoor via de D 2201 naar Le Bourget du Lac waar we op de camperplaats gaan overnachten voor een camping maar wel bij het meer.
Staan we op de camperplaats komt er na de vele Fransen ook een "Hollander" aan rijden met een camper en wat blijkt is het familie die op terugreis waren naar Nederland .
Vrijdag 28-05-2010
S`morgens na het ontbijt hebben we afscheid genomen Pascal & Sonja en die zijn richting Nederland gereden en wij richting Gap.Vanuit de camperplaats zijn we de D14 opgegaan en na het centrum de D520 op en toen richting Grenoble . Waar we een stuk over de ring van Grenoble zijn gereden en bij Claix binnendoor via de D1085 waar je veel moet klimmen en dalen en vele haarspeldbochten maar je hebt mooie uitzichten met nog sneeuw op de toppen.
Bij Aspres -Les-Corps ging de D1085 over in de N85 met nog meer bochten .
De stad is bekend om de geproduceerde kaas, de gapençais. De stad werd gesticht door de Galliërs. In 14 v.Chr. werd het veroverd door keizer Augustus, en onder de Romeinen heette het Vapincum. In 1512 werd het ingelijfd door de Franse kroon. Na zijn terugkeer van zijn ballingschap op Elba trok Napoleon over de naar hem genoemde Route Napoléon naar Gap
Na het ontbijt zijn we richting La Saulce gereden over de N85 en bij Fouillouse de D1085 op tot Saint Didier waar we de D4085 zijn opgegaan wat men ook wel Route Du Gap noemt.
Bij Volonne gaat het weer via de N85 tot Les Thumins daar zijn we de D17 opgegaan tot Beynes (stukje binnendoor ) waar we richting Castellane zijn gereden via de N85 waar je mooie uitzichten tegenkomt en tunneltjes wat maar net past.
Castellane ligt op 724 meter hoogte. Ten noordoosten van het ruime plein Marcel-Sauvaire ligt een pad achter de nieuwe kerk, na ongeveer een half uur lopen komt u aan bij de kapel Notre Dame du Roc (703m), daar is een terras waarvandaan een mooi uitzicht mogelijk is op Castellane en het dal van de Verdon.
In Castellane is ook een camperplaats waar je tegen betaling ( via slagboom) gebruik van kunt maken ,het is een gewone parkeerplaats met smalle vakken speciaal voor campers gereserveerd maar wel met sanistation en midden in het centrum van Castellane.
Verder is het een gezellig stadje met vele oude gebouwen en veel terrasjes waar je kunt eten en drinken en op zaterdagmorgen is het er markt. Hier blijven we 2 dagen en vanavond is het feest in het dorp met livemuziek en er is kermis dus volop vertier en gaan morgen de omgeving en het stadje verder bekijken.
Zondag 30-05-2010
We zijn de omgeving gaan bekijken van Castellane en hebben eerst bij het touristkantoor informatie gehaald over de omgeving. Eerst zijn op de fiets de omgeving gaan bekijken maar de heuvels waren van die omvang dat fietsen hier geen goed idee is want naar beneden gaat maar je moet ook terug dus zijn we na een morgen fietsen gaan wandelen wat veel beter gaat hier.
Na de wandelschoenen te hebben aangedaan hebben we met de informatie van het touristkantoor een route gelopen waar je dan alle bezienswaardigheden van Castellane tegenkomt. Zo hebben wij eerst een silhouettentocht gelopen,deze tocht voert je door de stad langs allerlei silhouetten van boogschutters, herder, dorpomroeper en zo nog veel meer en bij elke silhouet is een verhaal waar het om gaat met de betekenis ervan wat met castellane te maken had.
Deze begint bij het touristkantoor en dan loop je eerst onder de "horlogetoren" door en dan kom je in de oudste straat van Castellane met de kapel Notre Dame du Roc en ook het oudste huis van Castellane.
Als je zo de route volgt kom je ook bij de oude brug (Pont du Roc uit de 15e eeuw) waar de Verdon onderdoor stroomt met geweld. Het onderste deel van de brug is er nadien onder gemaakt om de brug te behouden voor het nageslacht.
Verder is er een oude mooie waterfontein midden in het dorp uit de 18e eeuw en kun je ook het fossielenmuseum gaan bezoeken. Er zijn verschillende wandelroute`s te verkrijgen ook voor de omgeving zodat men hier zich goed kan vermaken. Zo ook van grotten en grillige bergwanden.
Na een dagje cultuur snuiven gaan wij morgen verder naar de Grand Canyon en de Gorges du Verdon uitzichten en wat we zo nogal meer tegenkomen op onze trip door deze mooie omgeving.
Maandag 31-05-2010
Na het ontbijt zijn we vertrokken om de Gorges du Verdon met al zijn pracht te bekijken.
Vanuit Castellane zijn we via de D 952 richting Moustiers Sainte Marie gereden en hebben we de Verdon gevolgd door het landschap al slingerend en door de Grand Canyon.
De Gorges du Verdon of de Grand Canyon du Verdon is een kloof op de grens van de departementen Var en Alpes-de-Haute-Provence in het zuiden van Frankrijk. Het is de grootste kloof in Europa, uitgesleten door de rivier de Verdon over een lengte van 25 km. De kloof bevindt zich in het regionaal natuurpark Verdon, 180.000 hectare groot.
De rotswanden van de Gorges du Verdon zijn tot wel 700 m hoog en zeer imposant. Dit natuurverschijnsel trekt honderdduizenden mensen naar Frankrijk. Het ligt tussen Castellane en Moustiers-Sainte-Marie, bekend om het faience, een soort aardewerk die gekenmerkt wordt door zijn glazuurdecoratie.
Aan beide zijden is een autoroute te volgen met uitzichtpunten over de kloof. Ten noorden van de rivier de Verdon is dit de Route des Crêtes. Deze begint bij Moustiers Ste. Marie en loopt via het bergdorp La Palud-sur-Verdon (centrum van de bergsport) tot Castellane. Ten zuiden van de rivier de Verdon is dit de Corniche Sublime. Deze begint bij het dorp Aiguines en loopt via Trigance tot Riblaquon
Eenmaal in de Grand Canyon zijn we naar La Palud sur Verdon gereden en daar hebben we daar de Route des Cretes gereden ,dit is een mooie rondrit door en langs de Grand Canyon en over smalle wegen met spectaculaire uitzichten. Deze route is vanaf La Palud eenrichtingsverkeer wat geen overbodige luxe is want de wegen zijn er zo smal dat je beter niks kunt tegen komen want passeren is niet mogelijk. Ondanks de vele rotsen heb je hier toch ook veel bloemen en planten waardoor je mooie kleuren krijgt. Onderweg krijg je veel stopmogelijkheden om de bergen en vallei te bekijken wat je ook zeker moet doen want op elk punt zie je weer iets anders .Na de Route des Cretes zijn we weer vanaf La Palud naar Moustiers Sainte Marie gereden via de D952 om de stad eens te bekijken ,het is een mooie stad met veel oude gebouwen zoals zoveel in Frankrijk. Moustiers-Sainte-Marie is bekend om het faience. Dit is speciaal aardewerk. Het keramiek van Moustiers is gekenmerkt door zijn glazuurdecoratie.
Een monnik uit Faenza in Italië leerde een plaatselijke pottenbakker, Pierre Clérissy, in 1668 het geheim uit het oosten voor het maken van stannifeerkeramiek. Er ontstond een traditie. De werkelijke productie werd pas begonnen in 1689 met wit-blauw serviesgoed. Tegen 1710 ontstond de Berain-decoratie. Hoogtijdagen breken aan.
Later gaat het slechter. In 1874 sluit de laatste fabriek. In 1927 laat Marcel Provence de kunst van de keramiek weer tot bloei komen.
Na Moustiers Sainte Marie zijn we via de D957 naar Sainte -Croix-du-Verdon gereden langs het grote meer wat ook weer mooie uitzichten opleverde. Zo sta je beneden aan het meer en zo sta je boven op die berg en kijk je naar beneden naar het zelfde meer
Hierna zijn we binnendoor via de D11 naar Quinson en Montmeyan gereden en bij Montmeyan de D30 op naar Aups.
Aups is de geboorteplaats van Generaal Jean Baptiste girard, Duc de Ligny. Hertog en Pair van Frankrijk die aan zijn op 16 juni 1815 bij de gevechten rond de "Ferme de la Haye" in Waterloo opgelopen wonden stierf.
In Aups hebben we rondgekeken in het mooie dorpje en bij het touristkantoor geinformeerd of er een camperplaats zou zijn of dat het mogelijk was om in het centrum te overnachten .De jongedame raadde het af waardoor we besloten om door te rijden richting Salernes.
Net voor je de D 22 opgaat in Sillans Cascade zijn we even gestopt om de watervallen te bekijken die je daar in de bossen vind . Als je daar bij de stadsmuur stopt bij de D22 staat het aangegeven dat het 1 kilometer lopen is naar de watervallen maar dat is toch wel iets meer.
Daarna zijn we links de D 13 opgegaan waar we vooraan in het dorpje Cotignac op de aire de stationement ( N 43,52618 O 6,15198) blijven overnachten met nog 7 campers .
Dinsdag 01-06-2010
Na het ontbijt zijn we via de D13 richting Carnoules gereden en van daaruit via Gonfaron de slingerweg D39 op naar Collobrieres en van daaruit via de D 41 slingerend naar Le Lavandou. Hier zijn we net na Le Lavandou naar Cavaliere naar de camperplaats gereden aan het strand op de Avenue du Cap Negre .
Deze camperplaats kost nu €10- en in het hoogseizoen €15,- met een waterpunt en vuilnisbakken en vooraan is een zuiltje waar men als er plaats is stroom kunt gebruiken en je kunt er je water storten en je wc achteraan op het terrein. Straat oversteken en je staat in het water.
Iemand is zijn treintje vergeten
Woensdag 02-06-2010
We blijven we nog een dagje om even van het mooie weer te genieten en de omgeving.
Donderdag 03-06-2010
Na het ontbijt zijn we vertrokken vanaf de camperplaats in Le Lavandou richting Monaco, via de D1098 helemaal langs de kust eerst via St Tropez waar we een rondje om het dorp hebben gereden en toe via St Maxime waar we na St Maxime in San Peire sur Mer de brocantemarkt hebben bezocht en de gedoogplaats voor campers.
Van daar uit zijn we naar St Raphael waar we bij de Mac de e-mail hebben bijgewerkt onder het genot van een milkshake en van daaruit nog steeds via de D1098 ( ook wel de N98 genoemd).
Verder langs de kustlijn naar Miramar waar de kustweg over gaat in de D 6098 tot in Cannes waar het op de Avenue de la Liberte de D6007 wordt ,daar zie je in het begin al de welvaart die er blijkbaar nog steeds is .
Vanuit Cannes zijn we via Antibes gereden waar het meteen na het mooie centrum met mooie boulevard weer de D 6098 wordt met veel heuveltjes bij elke oversteekplaats voor voetgangers. We zijn doorgereden tot in Cangnes sur Mer waar we voor een camping hebben gekozen voor een nacht.
En ook hier kom je "camperforumlezers " tegen die onderweg waren naar Corsica met hun afzetunit-camper en toevallig voor dezelfde camping kozen als wij .
Vrijdag 04-06-2010
Na het ontbijt zijn we vertrokken vanuit de mooie camping richting zee om van daaruit richting Monaco aan te houden via de weg langs de kust de D 6098 tot in Nice waar de kustweg een 3-baans weg is met hele smalle stroken en veel stoplichten. Maar als je Nice weer uit rijdt naar we boven op de Quai De Lunel heb je mooie uitzichten over de baai bij Nice.
Na even te hebben genoten van het mooie uitzicht hebben we de kustweg gevolgd tot in Monaco. Hierna kwamen we midden in Monaco uit in het centrum en zijn we naar de haven gereden en hebben daar de wagen geparkeerd.
Aangezien er nergens een parkeerautomaat meer stond hebben we bij een politieagent geïnformeerd of dat mocht en die wees ons wijs de weg naar de parkeergarage voor campers bij het Heliport wat we niet gedaan hebben . We zijn met de camper door Monaco rond gereden en hebben zo het nodige kunnen bezichtigen .
Na de rondzwervingen door de mooie stad / land Monaco zijn we richting Italië gereden via de D 6007 tot Cap Martin .
Na het gebakken eitje en kopje koffie zijn we verder langs de kust gereden naar San Remo. Waar net voorbij Menton de D 6007 over gaat in het Italiaanse SS1/ SP1 en die hebben we gevolgd door Ventimiglia met wat wat verkeer betreft een hele drukke stad is. Ook dit deel noemt men de bloemenriviera wat je onderweg kunt zien aan de vele bloemen .
Na Ventimiglia zijn we verder gereden tot in San Remo waar je in het begin een grote camperplaats hebt zonder voorzieningen alleen wat vuilnisbakken kosten zijn €7- voorseizoen en anders €10,- (coördinaten zijn N43,80457 O 7,74594 ).
De naam van de stad is officieel Sanremo. Veelal wordt de spelling San Remo gebruikt, naar gelijkenis met steden die zijn genoemd naar een heilige. De naam van de stad is echter afgeleid van Sant'Eremo di San Romolo wat betekent Heilige woning van Sint-Romulus, en niet van een bepaalde Sint-Remus. Sant'Eremo werd later verbasterd tot Santremu in het Ligurische dialect, of Sanremo in het Italiaans. De spelling San Remo is buiten Italië echter dermate ingeburgerd geraakt dat het daar verreweg de meest gangbare is.
In San Remo kun je je het makkelijkst verplaatsen via de fiets .
Deze kun je op verschillende punten huren en kun je de fietsroute dwars door San Remo eens fietsen .Deze fietsroute is zo goed als vlak en je rijd langs een wand van bloemen en op de open stukken zijn bloembakken geplaatst. Je fietst je op een speciaal fietspad waar geen auto`s komen en zo kom je langs de vele terrasjes en restaurantjes en langs het strand van San Remo.
En uiteindelijk kom je uit in de haven .
Zaterdag 05-06-2010
Na het ontbijt zijn we eerst boodschappen gaan doen voor het weekend want de supermarkt is op loopafstand en vandaag willen we wat kilometers maken want we willen naar Saturnia naar de zwavelbaden en dat is toch zo`n 513 Km verder .Vandaar dat we nu via de A 10 naar Genova zijn gereden en dan naar Livorno en bij Livorno via de A12 naar Rome en bij Grosseto oost na 36 tunnels !!! zijn we eraf gegaan en de sp 159 opgegaan. Dit is een kronkelweggetje door de heuvels richting Scansano en in Scansano rij je door het centrum en verwacht je dat je daar niet mag rijden maar het is de doorgaande weg naar Saturnia
Net voor Saturnia kun je rechts naar de zwavelbronnen en links naar de camperplaats ( N 42,65731 O 11,50437 ) aan de strada della Peschiera.
Dit is een camperplaats met douche`s,toilet, stroom ,BBQ en verder alles hetzelfde als op een camping, voor een €10-- sta je hier 24 uur en kun je gebruik maken van de shuttlebus die je naar de zwavelbronnen brengt . In Saturnia zelf is vooraan ook een camperplaats maar die ligt zo`n 3 km van de zwavelbaden. Op het moment dat wij s`middags op de camperplaats waren was het er 43 gr en s`morgens om 800 uur was het 33 gr ,bleek dat dit geen uitzondering was maar dat het daar tussen de heuvels altijd broeierig heet is. Deze camperplaats wordt veel gebruikt door campereigenaars die de zwavelbronnen bezoeken en een dagje de huid reinigen in het snel stromende zwavelwater. Wij hebben s`middags bij aankomst de camper geplaatst en zijn op de fiets naar de zwavelbronnen gegaan en hebben een paar uur in het snel stromend water gelegen.
Het water heeft een temperatuur van 37 gr en komt van 200 mtr diepte omhoog komt met een hoog zwavelgehalte. Waarna het door een smal beekje met geweld naar beneden gaat tot op de plaats waar allerlei parterre`s zijn en daar is op dat moment heel veel stroming en daar is. Dit is waar de mensen zich een goed gevoel van krijgen als ze er een tijd in hebben vertoefd , zo vind je in de nabijheid veel wellnes-resorts en hotels die er arrangementen aanbieden ivm de zwavelbaden. Een tip als je er komt doe je sieraden af want ze worden zwart.
Zondag 06-06-2010
Na het ontbijt zijn we richting zee gereden via de sp 159 naar Scansano en van daaruit via de sp 159 naar Grosseto.
En van daaruit via de sp 158 naar Marina di Grosseto en van daaruit langs de kust tot in Punta Ala waar we net voorbij Punta Ala een camping (Baia Verde) hebben genomen om de was te doen en even te genieten van het mooie weer en het mooie strand.
Punta ala strand
Mooie cactussen
krabbetjes
uitzicht s`nachts
Je staat tegen het strand aan onder de dennenbomen met plaatsen van 10 bij 9 mtr. Er is veel te doen zoals tennis, voetbal ,skelteren, speeltuin en veel restaurants en winkels en je kunt er zelfs je camper wassen in de wasstraat op de camping.
Maandag 07-06-2010 rustdag en lekker dagje strand. Het strand hier in Punta Ala kun je zeker 30 mtr inlopen voordat het water aan je knie staat ,ideaal voor kinderen.
Dinsdag 08-06-2010
Na een uitgebreid ontbijt zijn vertrokken via de sp 61 naar de sp 158 tot in Follonica. Daar zijn we de ss1 opgereden langs de kust tot Case San Guiseppe daar zijn we de A 12 weer opgegaan tot bij Genua (Genova).
Hier zijn we de A10 opgegaan tot de afrit Cervo en San Bartolomeo waar we in Cervo naar camping Del Mare zijn gegaan want die hebben een WiFi-verbinding .
Op deze camping sta je onder de wijnranken en ieder op een eigen afgebakende plaats van 6 bij 11 mtr met een stroompunt en een eigen waterpunt met wasbak en verder heeft deze camping bijzonder mooi sanitair is ligt hij direct aan zee en direct in het centrum van Cervo en San Bartolomeo. Cervo is een oude stad die op een berg is gebouwd met een oud kasteel en een mooie oude kerk bovenop de berg.
Hier blijven we even en gaan morgen naar San Bartolomeo kijken en natuurlijk genieten van het mooie weer.
Woensdag 09-06-2010
San Bartolomeo is een grote stad en ten opzichte van de stad erlangs b.v Cervo. San Bartolomeo is veel meer toegespitst op de toerist dan Cervo, zoals Cervo het moet hebben van zijn oude en op een berg gebouwd centrum . Zo is San Bartolomeo een grote badplaats met veel winkeltjes en restaurantjes en natuurlijk een lange boulevard waar nu vooral de oudjes over heen slenteren.
Veel meer is er niet te zien als het boulevard gebeuren en voor de campereigenaars is er ook een camperplaats waar je overnachten kunt en water kunt nemen en storten en de kosten zijn via een automaat € 5,- per 24 uur .
Donderdag 10-06-2010
Vandaag nog een rustdag genomen en zijn naar de markt geweest in Cervo. Verder genoten van het mooie weer en de hoge golfslag op het strand.
Vrijdag 11-06-2010
Na het ontbijt vertrekken we richting St Maries sur Mer in de Camarque ,het zuid-Franse natuurpark waar je nog flamingo`s en wilde paarden tegenkomt en hoe onvoorstelbaar dat het ook is ook rijstvelden .We zijn in Cervo de snelweg de A 10 op gegaan om toch wat sneller de grote afstand af te leggen. In Frankrijk gaat het over in de A 8 en deze weg die grotendeels langs de kust loopt volgen we tot bij Velaux daar nemen we de A 7 tot Salon de Provence. Daar nemen we de A 54 tot Caphan daar gaan we via de N 113 naar Arles en Arles houden we de D570 aan tot in Saint Maries sur Mer. Je kunt ook net voorbij Mas de Pioch links de D85a op dan rij je door het natuurgebied via een kleinere en smallere weg (hebben we de vorige keer genomen) een nog andere mooie weg is via D38b net voorbij Pioch Badet rechts en dan de D38 aanhouden tot in Saint Maries sur Mer. Welke van de 3 je ook neemt je ziet overal de wilde paarden en roze flamingo`s wel staan.
Het stadje staat helemaal in het teken van de zigeuners en een van de belangrijke gebouwen is dan ook het kerkje met het beeldje wat de zigeuners elk jaar een ode aanbrengen. Ook zie je veel wat met de wilde paarden te maken heeft zo kun je er overal wel paardrijden desnoods onder begeleiding in de mooie natuur. Ook is er een grote arena waar de stierengevechten gehouden worden en waar de beste toreadors na hun vele glorierijke inspanningen in brons worden verenigd. Saint Maries sur Mer heeft ook een camperplaats aan zee waar je water kunt nemen ,storten en je toilet kunt ledigen .
Onder in het kerkje het beeldje
De Camargue is een moerasgebied in de Zuid-Franse Rhônedelta (departement Bouches-du-Rhône). Het ligt aan de Middellandse Zee en beslaat de hele Rhônedelta. Toeristisch gezien is het gebied vooral bekend vanwege de in het wild levende witte paarden en stieren, en de roze flamingo's.
Het is een vlak en zeer waterrijk gebied met veel meren en lagunen, moeras- en grasland, duin- en bosgebieden.
Het is tevens belangrijk voor de winning van zout, de rijstteelt en de wijnbouw.
In 1970 verkreeg het gebied de status van Regionaal Natuurpark.
De Grande (grote) Camargue is 750 km². Het wordt ook wel beschreven als een eiland, omdat het van het vasteland is gescheiden door de twee vertakkingen van de Rhône die vanuit Arles naar de zee lopen. De oostelijke vertakking (Grand Rhône) mondt uit in de zee bij Salin-de-Giraud en de westelijke vertakking (Petit Rhône) bij Saintes-Maries-de-la-Mer. Deze twee plaatsjes zijn de enige nederzettingen in de Grande Camargue.
De Petite (kleine) Camargue, ofwel Camargue Gardoise, ligt ten westen van de Petit Rhône.
Na dagen van 30 gr was het even wennen in Sant Maries sur Mer want daar regende het en was het 18 gr vandaar dat de foto`s grijzer zijn maar het slechtere weer heeft ons er niet van weerhouden om dit merkwaardige stadje toch weer een keer te gaan bewonderen,. Vanavond gaan we het stadje nogmaals bezoeken bij avond dan heb je de vele terrasjes bezet en de vele restaurantjes en kom je op veel plaatsen livemuziek tegen helemaal in gipsystijl.
Zaterdag 12-06-2010
We zijn zonder ontbijt vertrokken en hebben besloten om langs de weg bij de flamingo`s en wilde paarden het ontbijt te nuttigen .
Na Comps zijn we via de D 6086 verder gereden via Valliguieres .
Waar we verder hebben gereden tot in Les Roques waar we de N7 hebben genomen tot in Pierrelatte. Hier kwamen we onderweg heerlijke kiwi`stegen die we hebben gekocht en toen via de D86. Waar we in Rochemaure een mooie kasteelruine tegenkwamen op de berg met een soort chinese muur erbij. De kasteelruine is te bezichtigen. Een smalle weg voert naar het kasteel dat op een top met vulkanisch gesteente is gelegen, en van waaruit men een fraai uitzicht over de Rhônevallei heeft. Het is gebouwd in de periode 1120-1160.
Na Rochemaure zijn we de D86 blijven volgen door de vele dorpjes tot Saint Laurent du Pape daar zijn we een stuk langs de Rhône gaan rijden tot Valence en van daaruit naar Tournon sur Rhône.
In Tournon sur Rhône kon men voorheen in het centrum overnachten op het plein tegenover de touristinfo maar dat is inmiddels verboden dus hebben wij voor de camping gekozen in het centrum aan de Rhône waar je voor 6,- all-in ook mooi staat .
We hebben er eerst lekker gegeten en daarna zijn we de stad gaan bezichtigen zoals de mooie kasteelmuur en de loophangbrug over de Rhone .
Met deze kabels blijft de brug hangen
Na informatie gevraagd te hebben bij het touristoffice over de camperplaats kreeg we te horen dat de 2e camperplaats een stuk verder was gerealiseerd, de andere was bij een openbare parkeerplaats zonder voorzieningen.
De nieuwe camperplaats is een kilometer verder bij de rotonde "de la Paix" rechts naar het busstation aan de chemin de Labeaume en dan daar op het 2e gedeelte van de parkeerplaats( 1e gedeelte is met hoogtebalk voor personenauto`s) . Er is een sanistation en er staan vuilnisbakken verder loopt het wegdek schuin weg dus zal je blokken nodig hebben . Men mag er 24 uur staan en het is 10 min lopen naar het centrum.
Na het ontbijt zijn we vertrokken richting Tournus .We zijn via de N 7 langs de Rhone gereden tot in Ville-sous-Anjou en daarna weer langs de rivier door Saint-cyr-sur-le Rhône en net voorbij Chuzelles zijn we via de D307 Lyon binnengereden en in het deel Saint-Fons (een niet zo geweldige wijk) zijn we via de D383 door Lyon gereden (binnenring). Bij het rare knooppunt op Saint-Clair zijn we de D 483 (route de strassbourg) opgegaan wat net buiten Lyon de n 83 wordt. Het was zondagmorgen en betrekkelijk rustig in Lyon dus het schoot goed op . Net voorbij Les Echets zijn we rechts de D 1083 opgegaan door Monnay tot Villars -Les-Dombes waar een camperplaats zou zijn bij het vogelpark en die was er maar wij vonden het niet interresant genoeg om te blijven slapen.Na Saint-Georges zijn we verder gereden door de vele kleine dorpjes waar je op sommige momenten onder de klokkentoren doormoet om in het dorp te kunnen komen en toen verder tot in Macon waar we naar de camperplaats zijn gereden maar dat is nu een terras geworden dus die plaats kan ook uit het bestand .
Na eerst gegeten te hebben in Macon zijn we verder gereden via de N6 langs de rivier tot in Tournus waar we langs de rivier op de camperplaats zijn gestaan voor de komende middag en nacht.
Eerst zijn we Tournus ingegaan en Tournus is een mooie stad met een leuke haven.
en een mooie binnenstad met veel gebouwen die er uitspringen door hun model of aankleding .
Zo vond ik het politieburo midden in het centrum nadrukkelijk aanwezig vooral de vlaggen erop en de manier van kleuren die men gebruikt geefteen straatje toch een heel leuk karakter.
Maandag 14-06-2010
Ook nu weer na het ontbijt aan de waterkant van de Saone hebben we onze weg vervolgd via de N6 richting Chalon su Saone met als doel de camperplaats Goncourt aan de Maas . Vanuit Tournus zijn we via de N6 gereden richting Chalon sur Saone waar we dwars zijn doorgereden en toen net voorbij Chagny zijn we de N74 opgegaan. Waarna we dwars door Beaune zijn gereden richting Dyon waar we via de ring omheen zijn gegaan (N274)en toen via de D974 tot in Langres waar we weer door het mooie centrum zijn gereden en vandaar uit via de D74 naar Goncourt . Dit is het uitzicht vanuit je camper in Goncourt.
In het kleine Goncourt is de camperplaats aan de maas op deze coördinaten : N 48,23754 O 5,61025 , het is een plaats waar je je water kunt storten en nemen en je wc kunt ledigen voor €2,- wat men in een bus kan deponeren. Hier op dit punt is de maas nog best smal en ondiep .
Dinsdag 15-06-2010
Na het ontbijt aan de waterkant van de Maas zijn we zoveel mogelijk langs de maas gereden via de D74 tot in Neufchateau.
Waar we door de stad verder zijn gereden via de D 164 waar we in Domremy-la-Pucelle de basiliek van Jean DÀrc tegenkomen waar we de vorige keer een bezoek aan hebben gebracht . Domrémy-la-Pucelle is een plaats en gemeente in het Franse departement Vosges (Vogezen). De gemeente heeft een oppervlakte van 8,99 km² en 167 inwoners (1999). Het plaatsje ligt aan de Maas vlakbij het dorp mondt de Vair uit in de Maas.
Domrémy-la-Pucelle is bekend als geboorteplaats van Jeanne d'Arc. Haar geboortehuis bestaat nog steeds en is sinds 1840 geklasseerd als monument. Het gebouw is tegenwoordig in gebruik als museum. Het dorp heette vroeger Domrémy; de toevoeging "la Pucelle" is afgeleid van de bijnaam van Jeanne d'Arc, la pucelle d'Orléans (de maagd van Orléans).
Anderhalve kilometer ten zuiden van het dorp, op een heuvel bij het Bois Chenu, werd vanaf 1881 de basiliek Sainte-Jeanne-d'Arc gebouwd. De basiliek staat op de plek waar Jeanne de stemmen van heiligen hoorde, die haar opriepen Frankrijk te bevrijden van de Engelsen (Godons).
Net voorbij Domremy la Pucelle waar we de splitsing links aanhouden om via de d 964 naar Dun sur Meuse te rijden, bij de port de pleacanse gaan we de camperplaats (coördinaten zijn N 49,38902 O 5,17831 ) bekijken en overnachten.
Dun sur Meuse is een klein stadje waar veel water door gaat van de Maas zowel links als rechts voor de scheepvaart via de nodige sluizen.
Woensdag 16-06-2010
Ook nu ontbijten we aan de Maas voordat we vertrekken naar Nederland , na het ontbijt zijn we via de D 964 naar Mouzay gereden en daar de D17 genomen tot de D947 en daar kwamen we door Montmédy met haar citadel op de heuvel,
Montmédy ligt op een kruispunt van belangrijke regionale wegen en het deel van de Europese weg 44 tussen Charleville-Mézières en Luxemburg. Binnen de gemeentegrenzen ligt het Plateau van Tivoli met daarop het hoogste punt van de omgeving. De graven van Chiny besloten echter hun burcht, die later tot de Citadel zou uitgroeien, op de lagere naastgelegen heuvel te bouwen omdat deze beter te verdedigen was. Tegen het plateau zijn de plaatsen Thonnelle, Avioth, Verneuil-Petit en binnen de gemeentegrenzen Fresnois en de buurtschap Le Tivoli aan gebouwd. Het riviertje de Chiers stroomt door Montmédy en om de heuvel waarop de Citadel van Montmédy-Haut gebouwd is. Verschillende riviertjes stromen in de gemeente Montmédy in de Chiers, waaronder de Loison, de Othain en de Thonne.
Na Montmedy zijn we toen rechts naar Thonne les Pres en daar de D 981 richting Virton en voor Virton de N87 op richting Etalle en na Etalle zijn we de A4 / E 25 opgegaan om toch een beetje op tijd thuis te zijn. Deze weg hebben we gevolgd tot thuis in Best .
Het was voor onze een mooie rit deze vakantietrip vooral ook omdat wij dit totaal niet gepland hadden en alleen enkele punten hadden die we wilde bezichtigen zoals de Gorges du Verdon en hoe de wegen ernaar toe zouden zijn was voor ons totaal verrassend maar zeker wel leuk. De rit is zoals wij hem hebben gereden veelal via binnenwegen zo`n 5000 kilometer.
Kijk ook eens op onze andere blogs
https://dehoekiesreizen.blogspot.com/
Peter
Reacties
Een reactie posten