2013 extra weekje najaar Moezel en Frankrijk (Parijs)

           2013 extra weekje najaar Moezel en Frankrijk (Parijs)

Vrijdag 27-09-2013

We hadden de mogelijkheid om er nog een week tussen uit te trekken en die gelegenheid lieten wij niet onbenut. Planning hadden we geen gemaakt alleen dat we begonnen bij de wijnfeesten in Traben Trabach (D) samen met zus & zwager .

    

De camperplaatsen in de buurt van Traben Trabach waren allemaal vol mede door het stralende weer dus hebben we gekozen voor de camping in Traben Trabach. Een mooie camping waar niets op aan te merken viel .

De wijnfeesten die wij eerder hebben meegemaakt in Duitsland waren toch anders zo had je b.v in Piesport in elk tentje een eigen vereniging met eigen feestmuziek en overal was een andere sfeer , in Traben Trabach had men een bandje met hedendaagse muziek en eigen nummers  wat helemaal niet paste bij de wijnfeesten dus dat hadden we zo bekeken dat we daar geen volgende keer naar toe gaan ook hebben we de kleine optocht bekeken van de notabelen van Traben Trabach die de nieuwe wijnoogst aankondigden 

Zaterdag 28-09-2013 

Vandaag zijn we o.a naar Kinheim gefietst waar ook een vlooienmarkt was met veel oud spul maar zoals gewoonlijk ook veel nieuwe spullen , ook stond er een mooie BMW Isetta. De Isetta is de merknaam van het bekendste 'bubblecar' wagentje dat eerst geproduceerd werd door de Italiaanse firma 'Iso SpA' van Renzo Rivolta. 'Isetta' betekent dan ook 'kleine Iso' .In 1955 werd de BMW Isetta aan de pers getoond en de auto werd door het publiek goed ontvangen. In dat jaar werden er 13 000 exemplaren gebouwd, en in Duitsland werden er in 1957 bijna 40 000 exemplaren verkocht. Samen met de Goggomobil was de Isetta een zeer succesvolle auto in zijn soort. In 1962 werd bij BMW de productie stopgezet, er waren tot dan toe meer dan 160 000 exemplaren gebouwd



Zondag 29-09-2013

Zondagmorgen zijn we met 2 campers naar Bernkastel gereden om met zijn vieren nog te eten en te drinken op afloop van het mooie weekend. Na Bernkastel zijn we stuk samen gereden tot ieders zijn eigen vervolgde zij richting huis en wij richting Frankrijk, wij zijn via Luxemburg gereden en hebben daar diesel getankt voor €1.20 p/ltr van daaruit zijn we naar Briey Frankrijk gereden een camperplaats aan het meer van Sangsue waar we ooit meer zijn geweest alleen dat meer en de wandelroute erom heen waren ze aan het veranderen hoe dat gaat worden gaan we nog wel eens bekijken.  


je kunt er nog omheen lopen maar het meer is bijna weg




                                                         Bijzondere berm versiering


Maandag 30-09-2013

Na een rustige nacht hebben we de navigatie ingesteld op "vermijd snelwegen" en zijn richting Bar Le Duc gereden , in Bar Le Duc zijn 2 camperplaatsen waarvan 1 in het centrum zonder voorzieningen en 1 bij het station in de buurt met voorzieningen o.a stroom/water en toiletten  deze laatste is bij het haventje van Bar Le Duc .

Vanuit de camperplaats loop je in enkele minuten naar het oude gedeelte van Bar Le Duc, als je achter de huizen doorloopt zie je de vindingrijkheid om toch op weinig ruimte toch een weelderige tuin te maken.

                                                         Uitzicht over Bar Le Duc

                                                                   Mooie gebouwen


De oude, 'hoge' stad, de 'Ville Haute', is doorspekt met prachtige woningen uit de 16e, 17e en 18e eeuw. Vanuit de oude "hoge stad" heb je een mooi uitzicht over de benedenstad.






In de kerk Saint-Etienne kunt u de 'Transi' bewonderen, een meesterwerk van de beroemde beeldhouwer Ligier Richier. Specialiteiten uit Bar Le Duc zijn de 'kaviaar' van Bar, aalbessenjam waarvan de bessen met een ganzenveer zijn ontpit en bij deze specialiteiten nuttig je de 'Ducale' » en de 'Renaissance', wijnen van aalbessen en rabarbe .

Dinsdag 1-10-2013

Ondanks dat we langs het spoor stonden hebben we nagenoeg geen trein gehoord ( of goed geslapen) en zijn we na het ontbijt  binnendoor naar Troyes gereden .We rijden ook vandaag alleen enkele uurtjes voor de middag dus hebben de hele middag en vroege avond om de stad te bekijken In Troyes zijn we naar de camping municipal gereden waar we jaren geleden ook een keer zijn geweest , dit is meer een doortrekkers-camping als men dat er langer verblijft al is Troyes best de moeite voor meerdere dagen. Troyes is als men van winkelen houdt de ideale stad ,zelden een stad gezien met zoveel variatie aan winkels en ook aan eet en drinkgelegenheden. Troyes heeft een leuk centrum

            

       

                      

Troyes, de stad der Kunst en historische hoofdstad van de Champagne, ontleent vandaag de dag haar glans aan de brei-industrie en de talrijke factoryshops waar iedereen graag komt winkelen.

                             

Als je wandeling maakt in de stad die de vorm heeft van een “champagnekurk” (het centrum heeft deze vorm) ontdek je meteen haar mooie en opmerkelijk gerestaureerde vakwerkhuizen uit de 16de eeuw. 

              

Zoals het Maison du Boulanger, de Tourelle de l’Orfèvre, de vele kerken, nog verder verfraaid met een buitengewone collectie glas-in-loodramen. Maar ook de kerk Sainte-Madeleine met haar gebeeldhouwde stenen oksaal, een van de mooiste in Frankrijk. Maar ook de basiliek Saint-Urbain, een gotisch meesterwerk maar ook in de stijl van Duitse vakwerkstijl zie je bij kerken.

Woensdag 2-10-2013  

Na de nacht rustig hebben doorgebracht wat te verwachten was op een camping in het najaar zijn we zonder snelwegen  naar Parijs gereden naar de enige camping die Parijs rijk is is. Voor je de ring en het centrum een deel hebt doorkruist heb je weer wat meegemaakt wat drukte op de weg betreft maar alles is vloeiend verlopen en rond het middaguur zijn we gearriveerd op de camping. De camping ligt aan de Seine deze stroomt aan de zuidoostelijke kant van Parijs de stad binnen en stroomt de stad aan de zuidwestelijke kant weer uit. Over de Seine lopen meer dan dertig bruggen van het ene naar het andere stadsdeel. Twee andere kleinere rivieren die door Parijs stromen, zijn de Bièvre en het in 1825 ingewijde Canal Saint-Martin, dat gedeeltelijk onder de rue du Faubourg-du-Temple door stroomt en het einddeel vormt van de 108 km lange Canal de l'Ourcq. Dit kanaal stroomt onder het Place de la Bastille door voordat het iets stroomopwaarts van het Île Saint-Louis in de Seine uitmondt. Vanuit het bekken van Villette ontspringt het 4,5 kilometer lange Canal Saint-Denis, dat in 1821 is geopend .          Na het inchecken zijn we op de fiets naar Parijs centrum gegaan wat een belevenis is , het fietsen naar de Eiffeltoren van 317 meter hoog tot aan de top van de vlaggenstok, zonder de televisieantennes mee te rekenen. Met televisieantennes is de toren 324 meter hoog.

                                         het bewijs ons mopje op de fiets bij de Eiffeltoren


                                                                   Ik kwam er achteraan 


                                                             op de fiets naar de Eiffeltoren


                            Blauw truitje met rugzak ons mopje op de fiets door hartje Parijs
Afhankelijk van de omgevingstemperatuur kan de toren 15 cm in hoogte veranderen door het uitzetten of inkrimpen van het metaal. De toren heeft vier poten; op verschillende niveaus bevinden zich platforms. De toren weegt 7300 ton (exclusief de fundering). Na zijn bouw was de Eiffeltoren 's werelds hoogste toren en hij is nog steeds de hoogste van Europa als men de televisietorens niet meetelt. Ook zijn we naar de Arc de Triomphe gefietst dit is een triomfboog en een van de bekendste bouwwerken van Parijs, in het 8e arrondissement.

         
Het bouwwerk staat op de Place Charles de Gaulle, een van de drukste verkeerspleinen van Parijs, aan het westelijke eind van de Champs-Élysées, waar twaalf banen samenkomen. De triomfboog is 50 meter hoog . De Arc de Triomphe is ontworpen door Jean-François Chalgrin naar het voorbeeld van de oude Romeinse triomfbogen. Op het monument zijn naakte Fransen te zien die bebaarde barbaren verslaan.

                                          Ook de Arc de Triomphe hebben we rond gefietst

             

Na de nodige indrukken zijn we terug gefietst over de  Champs-Élysées deze staat bekend als la plus belle avenue du monde ("de mooiste laan ter wereld") en trekt veel rijken en bekende personen aan. 

Hier fietsen met die mooie rotondes is een belevenis zolang je je hand uitsteekt kun je zo oversteken maar als je het vergeet sta je er uren, na de hele middag door Parijs hebben gefietst zijn we  terug naar de camping gegaan om bij te komen van die indrukwekkende stad . Niet veel foto`s kunnen maken omdat ik alleen een reserve batterij bij had en mijn orginele batterij nog op de oplader in de camper had liggen, hoeveel pech kun je hebben maar hebben we een excuus om nog eens terug te gaan.

 Donderdag 3-10 -2013

Na het ontbijt zijn we weer via de drukte in Parijs vertrokken richting Soissons en Charleroi (B) waar we onderweg een mooie camperplaats tegen kwamen nabij een oud kasteel namelijk in Coucy-le-Chateau-Auffrique. 

                

               

                                                            uitzicht op de oude burght

Dit is nu een onbelangrijk plaatsje in Frankrijk (gelegen ten noord oosten van Parijs) maar was in de middeleeuwen de trotse hoofdplaats van "Les Sires de Coucy" (de heren van Coucy), een geslacht dat het plaatsje rond 1080 in bezit kreeg en er een reeks opeenvolgende burchten bouwden. De heren van Coucy (de meesten heetten Enguerrand, er waren er 7 met deze naam) waren zeer ambitieus en ondanks hun lage adellijke rang (ze waren slechts "Heren" en vielen in rang onder graven, hertogen, prinsen enz.). Werden ze op een bepaald moment zo machtig dat ze de heersende macht in Noord Frankrijk werden, en zelfs een staatsgreep poogden. Rond 1223 bouwde Enguerrand III de Coucy een nieuwe burcht en fortificeerde hij ook het op een heuveltop gelegen stadje. Deze burcht was één van de wonderen van de middeleeuwen, en ze was een krachtig politiek statement: Enguerrand bouwde immers een burcht die de net voltooide koninklijke burcht te Parijs (Het Louvre) in alle opzichten overtrof.

            

De burcht bestond uit een benedenhof en een binnenste hof. Dit binnenste hof werd omgeven door een vierhoekige muur met op elk van de hoekpunten een grote toren van 15 meter diameter en 32 meter hoog. Daarmee waren deze vier torens al even groot als de centrale grote toren van het koninklijke Louvre.

Het pronkstuk van de burcht was echter de donjon (de centrale toren) die maar liefst 31 meter diameter had en 65 meter hoog was. De muren van de benedenverdieping waren tot 7 meter dik. Deze toren is veruit de grootse militaire constructie uit de middeleeuwen. De burcht werd verlaten in 1652 op bevel van Lodewijk XIV, die zelfs toen kanonnen burchten totaal verouderd hadden gemaakt, zulke versterking niet duldde binnen zijn machtsgebied. Deze camperplaats in de "beneden" stad waar je voor € 5,- 24 uur kunt staan incl water, stroom en gebruik van toilet dit via je betaalpas aan de sanizuil. Hier zijn 5 mooie plaatsen met ieders aan een grasstrook en picknicktafels. Vanuit de camperplaats kijk je op   de oude kasteelruïne die je ook kunt bezoeken boven op de berg samen met het oude dorpsgedeelte wat er nog steeds is.

Vrijdag 4-10-2013

We zijn vanuit de mooie camperplaats in Coucy Le Chateau -Auffrique via de D1 richting Saint Quintin gereden en daarna binnendoor gereden tot Valenciennes  en daar de snelweg op gegaan richting Brussel en via de ring van Brussel richting Antwerpen gereden naar huis. Een mooie week met stralend weer alleen de laatste nacht in Coucy Le Chateau -Auffrique hebben we een gigantische plensbui mogen ontvangen maar dat had ook een voordeel namelijk de walnoten lagen nu op de grond i.p.v aan de boom.                          

Veel gezien en meegemaakt zoals de rust bij de Moezel en de rust op de binnenwegen in Frankrijk en dan de drukte in en om Parijs en haar minder aantrekkelijke voorsteden en dan weer de rust in Coucy le Chateau-Affrique wat een mooie afsluiting was van dit extra weekje .

Kijk ook eens op onze andere blogs

https://dehoekiesreizen.blogspot.com/

Peter

                                             

 

 

   

 

   

    

 


 

                                                                                     

  

 




Reacties

Populaire posts van deze blog

28-07-2024 3 weken Akkrum Friesland

2006 week Rugen

2022 Zuid Frankrijk (Provance binnendoor)

2015 Noord Zweden ( beetje Noorwegen & Finland)

2024 Julianadorp aan zee, Den Helder, Callantsoog 4 weken van 01-06-2024

2017 Portugal langs de kustlijn tot voorbij Figueira da Foz

2024 Zalk,Hattem ( 1e rit Mazda CX 5 Luxery ) 05-04-2024

2004 rit langs Spaanse kust tot Peniscola

2019 Edam,Volendam & Monnickendam

2014 Italië Toscane streek