2013 Rondreis Denemarken & zuid Zweden
2013 Rondreis Denemarken & zuid Zweden
km stand 35536
Vrijdag 31 -5-2013
Zo eerst lekker uitgeslapen om 700 uur vertrokken richting Denemarken .
De eerste overnachting is in Sittensen Duitsland ( Muhlenstrabe bij de watermolen coördinaten zijn N 53.27616 O 9.50734 ) net voor Hamburg, Sittensen heeft een camperplaats op een mooi plein tegen een mooi park waar ook van alles is te zien zoals hele oude boerderijen ook hoe die eeuwen geleden werden gebouwd dmv twijgjes en dan besmeren met klei , de camperplaats heeft voorzieningen zoals een waterpunt en stortput en tegenover de camperplaats zijn in de oude boerderij de toiletten ( allemaal gratis) .Door het park loopt een stroompje die ook het waterrad aandrijft.
In het dorp zelf zijn veel kleine restaurantjes en winkeltjes en dit is op loopafstand, bakkerij zit op 100 mtr lopen verder is er een LIDL, Aldi en nog meer van zo`n supermarkten .
Zaterdag 1-6 -2013
Na een rustige nacht eerst vers brood gehaald bij de warme bakker die op 100 mtr van de camperplaats zit, na het ontbijt eerst nog getankt voor € 1,45 p/ltr. Hierna zijn we vertrokken richting Ribe in Denemarken via de snelweg , onderweg nabij Hamburg veel mist en een beetje regen maar toen we de grens passeerde scheen het zonnetje al volop en bij een restaurant langs de weg stond een temperatuurmeter die 20 gr aangaf dus dat viel niet tegen. Toen we over de binnenwegen reden naar Ribe viel ons al op hoe schoon alles is en verzorgt. In Ribe zijn we naar de camperplaats gereden aan de Stampermollevej ( coördinaten N 55.32438 O 8.75726 )deze camperplaats heeft een toiletgroep,stortpunt en watertap en is gratis . De parkeerplaats/camperplaats ligt zo`n 300 mtr van het oude centrum van Ribe.
Het stadje Ribe telde 8.192 inwoners in 2011. Ribe is, naast het oudste stadje van Denemarken, ook het oudste van geheel Scandinavië. Ribe werd in 710 n.Chr. gesticht als marktplaats van Friezen en Vikingen. Gedurende een deel van het jaar ontmoetten kooplieden elkaar op deze plek om te handelen. Er was een kade voor het aanleggen van de schepen en een houten weg waarlangs de tenten van de kooplieden werden opgezet.
Later kreeg de marktplaats een permanent karakter en werden er huizen en werkplaatsen gebouwd. Ribe werd tevens een bisschopsstad.
Tot de 16e eeuw was Ribe een belangrijke handelsstad. Door de Reformatie, het dichtslibben van de rivier, de stadsbrand van 1580, overstromingen, oorlogen en de pest, veranderde dit echter. Het in 1580 verwoeste stadsdeel werd wel weer herbouwd, maar vanaf het midden van de 17e eeuw nam het economische belang van de stad af.
Mede hierdoor kon Ribe wel zijn oude karakter behouden: er was immers geen geld meer voor nieuwbouw en er was tevens ook geen behoefte aan nieuwe woningen.
Morgen gaan we richting Esbjerg en dan een stuk van de 'Marguerit-route" richting het noordelijkste puntje van Denemarken.
Zondag 2-6-2013
We zijn vandaag naar Esbjerg gereden om de statige witte beelden eens te bekijken dat zijn vier beelden van blanke mannen van Svend Wiig Hanbena. Beelden werden gebouwd in 1995.We konden ze eerst niet vinden maar even in de binnenstad van Esbjerg parkeren waar het niet mag en je kunt het zo vragen aan de heren politie of was het toeval.
Esbjerg ligt aan de westkust van het schiereiland Jutland. Het is de op vier na grootste stad, en de grootste havenstad van Denemarken, met veerdiensten op Harwich en Tórshavn (Faeröer) en op Fanø. De dienst op Newcastle is opgeheven.
Tot de bouw van de haven werd in 1868 door de Deense regering besloten nadat Denemarken door de Tweede Duits-Deense Oorlog (1864) de hertogdommen Sleeswijk en Holstein was kwijtgeraakt en daarmee ook Altona, haar grootste Noordzeehaven. Esbjerg kreeg in 1874 een spoorwegaansluiting. Visserij en zeevaart uit naburige plaatsen vestigden zich te Esbjerg, waardoor de plaats snel groeide. De laatste jaren neemt het belang van de visserij af. Esbjerg is nu een belangrijke haven voor offshore.
Een groot museum met tien vestigingen in de buurt van Esbjerg, rond Ringkøbing-Skjern, is het Ringkøbing-Skjern Museum.
Na Esbjerg zijn we de kust lijn gaan volgen en een deel van de Marguarite-route richting Thyboron naar de camping in die plaats .De camping is best groot en bezit ook over een hotel en Hytteby dit zijn een soort hutten die men kan huren, de voorzieningen zijn op deze camping van het allerbeste zo zijn er magnetrons en ovens te gebruiken maar ook kookeilanden met 6 pitten om je eten klaar te maken en nadien kun je samen in een groot ligbad . Op het mooie strand kom je nog veel bunkers tegen uit de 2e wereldoorlog waar je zelfs in kunt .
In de vissershaven van Thyboron kom je veel beelden tegen en ook op de tegels is leuke "kunst" weergegeven in dit geval dat de vis terug wil naar zee want de visjes op de foto wezen naar de zee.
Een van de bezienswaardigheden in Thyboron is het schelpenhuisje , dit schelpenhuisje is bijna helemaal beplakt met alle soorten schelpen , ik denk dat de bewoner over te veel vrije tijd beschikt want aan de achterzijde zijn ze de nog niet beplakte stukken ook aan het beplakken met schelpen
Morgen gaan we richting Lonstrup waar de vuurtoren weg zakt in de grond of waar het zand hoger komt als de vuurtoren destijds .
Maandag 4-6-2013
We gaan ivm de harde wind niet met het veer naar de overkant naar Agger Tange maar nemen de landweg een stuk terug via Lemvig. We volgen een deel van de Marguarite-route richting het topje van Denemarken via Hanstholm naar Lonstrup. Net voorbij Lonstrup kun je je auto parkeren en eventueel fietsen huren om naar de vuurtoren te fietsen maar voor je bij de vuurtoren bent moet je eerst een flink stuk door de "heide" fietsen of wandelen en dan zie je in de verte een paar zandbergen met een vuurtoren ertussen, het wandelpad loopt daar iets omhoog dus verwacht je niet dat die berg zo hoog is tot je aan de klim begint . En als je op die zandberg staat merk je pas hoe groot die is die 2 stipjes zijn mijn vrouw en de hond en 2 km voorbij dat witte stipje op de foto stond de camper, was een mooie sportoefening de wandeltocht en beklimming.
Dat we op het bovenste puntje merkte we ook aan dag en nacht , de boven 2 fotos van de parkeerplaats is genomen vanaf een duin zonder flits s`avonds om 22.23 uur en om 3.30 uur werden we wakker van de zon die opkwam en binnen scheen.
Dinsdag 4-6-2013
Na een qua gevoel korte nacht zijn we s`morgens naar het centrum van Skagen gereden , in Skagen vallen de mooi geschilderde huizen op met witte accenten op de daken en ramen verder heeft Skagen een heel mooi centrum met winkels en ook een grote visserijhaven.
Na Skagen zijn we naar Aalborg gereden waar we het centrum hebben bekeken en aan de waterkant onze lunch hebben genoten nog steeds met stralend weer.
Aalborg is de op drie na grootste stad van Denemarken na Kopenhagen, Aarhus en Odense. Het is de zetel van een lutherse bisschop. Het is de hoofdstad van de regio Noord-Jutland. De stad ligt aan de zuidkant van de Limfjord, en ligt bij de verbinding van de Noordzee met het Kattegat. De stad is onderdeel van gemeente Aalborg. De geschiedenis van Aalborg gaat meer dan 1000 jaar terug. Oorspronkelijk werd de stad door de Vikingen als handelspost gebruikt vanwege zijn gunstige positie. De eerste vermelding van Aalborg onder zijn originele naam Album is gevonden op een muntstuk uit 1040. Aalborg ontving stadsrechten in 1342. Tijdens de middeleeuwen bloeide Aalborg op en werd het een van de grootste steden in Denemarken. Deze welvaart werd verder vergroot toen Aalborg in 1516 een monopolie op zoute haring werd verleend. De omgeving van Aalborg is typisch voor het noorden van Jutland. Ten westen van de stad verbreedt de Limfjord zich tot een onregelmatig meer, met lage, moerassige kusten en vele eilanden. In het noordwesten ligt een moeras.
Na Aalborg zijn we verder gereden via het mooie centrum van Randers en van daaruit naar Århus waar we net voorbij Århus naar Ega een plezierhaven hebben opgezocht om te overnachten. Aarhus of Århus is een havenstad aan de noordoostkust van Jutland, het vasteland van Denemarken. Het is de op een na grootste stad van het land. De stad behoort tot de regio Midden-Jutland (Midtjylland). Tot 2007 was het de hoofdstad van de provincie Århus
Woensdag 5-6-2013
Vandaag zijn we naar Skærbæk gereden dit ligt aan een inham met veel recreatie-mogelijkheden alleen om een dagje te relaxen en eventueel te overnachten , bleek het vandaag Grundlovsdag ( dag van de grondwet) te zijn en is iedereen vrij en is het blijkbaar de gewoonte om dan met de hele familie te gaan BBQ aan de waterkant en de jeugd maakt er dan s`avonds een zuippartijtje van .
Na een dag te hebben genoten van het mooie weer en al die etende en drinkende Denen hebben we toch besloten om daar maar niet te overnachten en zijn we s`avonds nog vertrokken naar een alternatief om te slapen en gezien het "allemansrecht" kun je eigenlijk overal je camper neer zetten. We hebben de richting aangehouden van Odense op het volgende eiland zodoende kwamen we door Middelfart langs het water waar ik een Deense camper zag staan die daar woonde met dit uitzicht ( zal ook wel vervelen denk ik)en ik heb geinformeerd of er ergens een mogelijkheid was en de enigste die de goede man wist te vertellen waren 15 camperplaatsen aan de NyeHavn in Middelfart maar dat was weer de andere richting uit .
De keuze was zo gemaakt en we zijn binnendoor richting Odense gereden en op een gegeven moment zijn we gestopt in Kavslunde niks apart maar wel rustig bij de kerk.
Donderdag 6-6-2013
Na een rustige nacht hebben we onze weg vervolgd richting Odense waar we het oude gedeelte willen bekijken waaronder het huis van Hans Cristian Andersen.
Op de foto het huisje van H.C. Andersen (linkse) vallen de verschillende kleuren op maar ook dat men 1 voordeur met 2 of 3 woningen deelt . Odense is dus de geboorteplaats van Hans Christian Andersen. De stad is rijk aan musea. Er is een dierentuin, de Odense Zoo. De domkerk van Sint-Knud dateert uit de 13e eeuw. Odense is een van de oudste steden van Denemarken; het vierde in 1988 haar 1000-jarig bestaan. De naam Odense komt van het oud-noorse Óðinsvé, wat Odinstempel betekent. In de middeleeuwen was de domkerk van Sint-Knud een veel bezochte plek door pelgrims.
Een van de bekendste gebouwen in Odense was de Odinstårn (Nederlands: Odinstoren). Deze toren werd gebouwd 1935 en was het op een na hoogste gebouw van Europa; alleen de Eiffeltoren was hoger. In de Tweede Wereldoorlog is de Odinstårn echter opgeblazen, waarna de toren nooit meer is herbouwd. Na Odense te hebben bekeken zijn we naar Nyborg gereden om de brug te bekijken waar we ook nog overheen moeten , we zijn eerst boodschappen wezen doen in het oude centrum van Nyborg nabij de plezierhaven.
In de Geschiedenis van Denemarken verschijnt de naam Nyborg voor het eerst in 1193 in de naam van het kasteel ‘’Nyborg Slot’’. Dit kasteel bestaat nog steeds. Nyborg als stad wordt voor het eerst in 1202 genoemd. In de 17e eeuw is Nyborg een van de drie belangrijkste vestingsteden van Denemarken. De andere twee zijn Fredericia en Kopenhagen. Deze drie steden lagen alle drie aan strategisch belangrijke zeestraten. Nyborg ligt aan de Grote Belt. In 1659 werd de stad ingenomen door de Zweden. De stad werd hierop ontzet door een Nederlandse vloot onder aanvoering van admiraal Michiel de Ruyter. Nederland was destijds een bondgenoot van Denemarken.
In 1867 werd de vesting opgeheven en de zuidelijke vestingwerken werden afgebroken om ruimte te maken voor stadsuitbreiding. De overgebleven gedeelten van de vesting vormen tegenwoordig het decor van het jaarlijkse openluchttheater met de naam Nyborg Voldspil.
Bij Nyborg ligt de Grote Beltbrug die het eiland Funen met Seeland verbindt.
De foto`s heb ik genomen vanaf de camping maar je hebt een indruk hoe lang en hoog dit is .Morgen gaan we de brug over richting Roskilde
Vrijdag 7-6-2013
Stralend blauwe lucht dus we blijven nog een dagje in Nyborg maar we gaan eerst douchen, komen we uit de douche en het is bewolkt en mistig vooral boven de brug conclusie was snel getrokken we gaan verder richting Roskilde. We blijven nog steeds "snelwegen vermijden" met het gevolg dat je veel kleine binnenwegen met rotonde`s krijgt maar dat mag de pret niet drukken . In Roskilde aangekomen zijn we via het centrum naar de haven gereden maar die parkeerplaatsen zijn niet echt bestemd voor campers dus overnachten doen we hier toch maar niet want aangezien het gewone parkeervakken zijn loop je de kans dat je er morgenvroeg er niet tussen uit kunt, er zijn er dus ook die hem dwars over 3 vakken parkeren maar dan weet je zeker dat het binnenkort ook daar is afgelopen met parkeren en of overnachten maar we hebben onze camper netjes in het vak geparkeerd en hebben we de vikingschepen en de oude ophaalbrug en noormannen-tipi bekeken van het Vikingenmuseum en zijn toen maar verder gegaan richting Kopenhagen .Tot ongeveer 1400 was Roskilde de hoofdstad van Denemarken. Later werd Kopenhagen de hoofdstad. In de kathedraal van Roskilde liggen bijna alle vorsten van Denemarken vanaf de middeleeuwen begraven. De kerk was eerst een eenvoudig houten gebouw, maar werd later uitgebreid tot de kerk die hij nu is.
Verder is er het Vikingschipmuseum, waarin onder meer vijf Vikingschepen (de Skuldelevschepen) uit de elfde eeuw zijn te zien en uitleg over de cultuur en levenswijze van de Vikingen wordt gegeven.
Na een tour door Kopenhagen hebben we koers gezet naar de camping die vlak bij het centrum zou liggen camping Bellahoej aan de Hvidkildevej 66 in Copenhagen, het navigatie gaf al aan dat het nummer niet bestond dus ik twijfelde al maar toch door de drukke kleurrijke stad gereden en waar die camping zou moeten zijn stonden huizen en een sportveld dus op dat adres geen camping.
Kopenhagen ligt aan de oostkust van het eiland Seeland (Sjælland) en op het eiland Amager. De stad ligt aan de Sont (Øresund).
De stad werd gesticht in de middeleeuwen en werd aan het eind van de middeleeuwen de hoofdstad van Denemarken. De naam Kopenhagen gaat terug op Købmandshavn, dat "Koopmanshaven" betekent. De benaming Koopmanshaven is echter geen accurate omschrijving van de stad: Kopenhagen is geen havenstad meer en ook de industrie is grotendeels vertrokken. Tegenwoordig is Kopenhagen voornamelijk een dienstenstad. In het Latijn is de naam van de stad Hafnia, een naam die in 1923 ook aan het scheikundig element hafnium werd verbonden.
We hebben de stadscamping nog bezocht die aan het water ligt maar die was helemaal niet naar mijn zin en vrij overnachten is geen aanrader in Kopenhagen. We hebben toen maar besloten om Kopenhagen te verlaten en naar Malmö Zweden te rijden ,het weer was mooi en om 1330 uur kun je nog een heel eind komen. We gaan nu over de 8 km lange Oresundbrug richting Malmö . Zo stonden we aan het "manuel" loket bij de brug en moesten in eerste instantie 690 Dkr betalen en ik zag de goede man kijken naar de camper en heb hem toen uitgelegd dat de camper op kenteken 5.99 mtr is en dit ook opgeschreven en toen hij dit zag werd het 345 Dkr dus even je tijd nemen kan je veel geld schelen.
Eerste indruk van Zweden na het "schone" Denemarken dat het vuiler was maar dat was wel op een parkeerplaats ,in Denemarken hebben we nergens niets zien liggen daarom viel het ons op. In Malmö zijn we eerst naar die toren wezen kijken en de daarbij behorende camperplaats wat een gewone parkeerplaats bleek te zijn waar je voor 24 uur 8 Zweedse kronen betaald dus ook s`nachts
De oudste bezienswaardigheden van Malmö zijn het kasteel Malmöhus (gebouwd in 1434, nu een museum), het Rådhuset (Raadhuis, gebouwd in 1546) en de Sankt Petri kyrka (Sint-Pieterskerk, 14e eeuw). Bo01 is een EXPO-gebied in Västra Hamnen met moderne architectuur. Malmö kent ook veel parken, zoals Kungsparken, Slottsparken en Pildammsparken. Triangeln is een modern winkelcentrum. Stortorget is het grote plein in het oude stadsgedeelte met het Raadhuis als belangrijkste gebouw. Het daarnaast gelegen Lilla Torg is een klein plein met nog oudere gebouwen en restaurantjes, cafeetjes en kroegjes. Daarnaast heeft Malmö een strand.
De Sontbrug naar Kopenhagen kan worden bewandeld. Anderzijds heeft men vanaf de jachthaven een mooi uitzicht op de brug. Bij heel helder weer is de luchthaven van Kopenhagen, Kastrup, herkenbaar.
De Turning Torso, een gebouw ontworpen door Santiago Calatrava dat zich vlakbij het Centraal Station bevindt, kan ook worden bezocht. Het is echter maar beperkt, op sommige dagen en tijden, mogelijk om omhoog te gaan. Na de toren zijn we naar een camperplaats in Klagshamn (coördinaten N 55.52032 O 12.89747 ) gereden om te overnachten dit is op een landtong achter een jachthaventje heel rustig en uitzicht op zee .
Zaterdag 8-6-2013
Vandaag zijn we naar Ostarp geweest naar een oude boerderij .
deze boerderij is volledig in de oude stijl met drooghuis om de oogst te drogen ( dit drooghuis stond apart in verband met het brandgevaar) en een waterrad en windmolen voor de aandrijving van de nodige stenen om het graan te malen of andere aandrijvingen.
Water radOok het melkbustransport uit die tijd zie je nog terug.
Östarp ligt vijf kilometer ten zuid-oosten van Veberöd . De faciliteit bestaat uit Östarps Gamlegård, een typische Skåne-boerderij gebouwd rond 1812, Alrik Jonssons boerderij in 1907 Möllegården 1924 en Östarps herberg .Deze bedrijven hielden zich bezig met paard-gedreven landbouw volgens oude principe`s. De transportkar voor de melkbus naar de straatkant te brengen vond ik wel interessant meer omdat men telkens maar 1 bus kon meenemen of de koe gaf in die tijd niet meer melk .
Ook was er een boutkiet oftewel buiten wc met een gat in de grond waar een ombouw boven gezet was , kun je je voorstellen als het flink vriest en je moet naar de wc ik denk dat je zo klaar bent.
Na alles bekeken te hebben zijn we verder gereden richting Kaseberga waar een stenen schip ligt ,vermoedelijk een laat vikingsgraf of cultusplaats maar omdat we de auto daar niet kwijt konden zijn we langs de kust naar Ahus gereden naar een camping . Deze grote camping is ook in trek bij de Zweedse familie`s zo wordt er samen gebruik gemaakt van de BBQ en je weet niet wie bij wie hoort maar het eten zag er goed uit van grote brokken vlees tot spare-ribs het werd allemaal klaargemaakt zelfs friet bakte men zelf.
Zondag 9-6-2013
Vandaag maar een klein stukje gereden maar wel lang over gedaan want onderweg kwamen we langs het Rock-festival van Zweden wat net was afgelopen en die meute wilde naar huis met gevolg een file en langzaam rijdend verkeer maar er was langs de weg genoeg te zien .We zijn naar Karlskrona gereden naar een van de 9 camperplaatsen en zijn beland in een natuurreservaat tussen de gigantische keien en veel water , op deze camperplaats sta je gratis met toiletten met een uitzicht op de ongerepte natuur zoals de bossen en heide aan een kant en het grote meer andere kant. De coördinaten van deze mooie camperplaats zijn N 56.14821 O 15.44201 maar als deze je niet bevalt aan de andere kant van de weg is er ook een coordinaten hier van zijn N 56.15149 O 15.45028. Allebei de camperplaatsen zijn in het natuurreservaat met volgens de mesthopen die we overal zien liggen loopt hier ook nog menig groot dier los rond.
In het reservaat kom je veel picknicktafels tegen en ook aangelegde BBQ`s waar het droge hout voor je klaar ligt dus daar hoef je niet voor te zorgen .( 10.000 ste foto gemaakt vandaag ). Buiten deze natuurreservaten is een van de bezienswaardigheden hier ook de vlootbasis van Karlskrona die staat sinds 1998 op de werelderfgoedlijst van UNESCO.
Maandag 10-6-2013
Vanmorgen zijn we vanuit het natuurreservaat naar het eiland Oland naar de plaats Borgholm waar we eerst het Borgholms Slot ruïne bekeken ook dit gaat via een imposante brug.
Borgholms slott werd voor het eerst genoemd in een document uit 1268, maar is waarschijnlijk van vroegere datum. Het kasteel werd gebouwd als verdedigingswerk tegen vijandige schepen uit de Baltische landen en als bescherming tegen de belangrijke handelsposten Kalmar en Köpingsvik.
In de 14e en 15e eeuw werden de versterkingen aan het kasteel verder uitgebreid, maar in 1461 werd het grotendeels verwoest door de troepen van de Deense koning Waldemar.
Ten tijde van de Unie van Kalmar was het kasteel dan van Zweden en dan weer van Denemarken. Berucht werd het kasteel door de bewoner Ivar Axelsson Tott, die vanuit het kasteel piraterij bedreef op de Oostzee. In 1487 werd het kasteel door Sten Sture de Oudere belegerd en Tott vluchtte.
Aan het einde van de 15e eeuw werd het kasteel opnieuw zwaar beschadigd en het was pas tijdens de regering van Johan III van Zweden dat een begin werd gemaakt met de wederopbouw. Deze herbouw was in Renaissance-stijl.
Tijdens de Kalmaroorlog in 1613 werd het gebouw opnieuw beschadigd, en nadat het nog eenmaal werd opgebouwd onder Karel X Gustaaf van Zweden (nu in barokstijl), verloor het kasteel toch stilaan aan belang. In 1806 werd het gehele interieur van het kasteel verwoest en bleven alleen de versterkte staan. In 1929 is de ruïne uitgeroepen tot Nationaal Historisch Monument.
Na het Borgholmslot zijn we naar de zomerresidentie gegaan van Zweedse koninklijke familie .Elk jaar word hier op 14 -07 met tal van activiteiten de verjaardag van kroonprinses Victoria gevierd. Als je het terrein op rijdt van het slot en het buitenverblijf van de zomerresidentie kom je loslopende koeien tegen die voor je auto blijven staan .
Slot Solliden is het zomerpaleis van de Zweedse koninklijke familie.
Het paleis werd tussen 1903 en 1906 gebouwd in opdracht van koningin Victoria, echtgenote van koning Gustaaf V. Het slot werd gebouwd naar het voorbeeld van de Villa San Michele, die de Zweedse schrijver-arts Axel Munthe, met wie de koningin nauw bevriend was, had laten bouwen op het Italiaanse eiland Capri.
De huidige Zweedse koning Karel XVI Gustaaf erfde het paleis in 1950, zelf was hij toen vier jaar oud, van zijn grootvader, koning Gustaaf V. De Zweedse koninklijke familie brengt hier de zomervakantie door. De Zweedse kroonprinses Victoria, die op 14 juli jarig is, viert hier traditioneel haar verjaardag. Een groot aantal eilandbewoners komt dan naar het paleis. Na een korte verjaardagstoespraak van de koning, verstaat de kroonprinses zich met het toegestroomde publiek.
Het paleis is niet voor publiek toegankelijk. Dat zijn wel de tuinen.
Deze zijn thematisch - in dit geval naar de aard van verschillende landen - aangelegd. Zo is er een Italiaanse, een Engelse en een Nederlandse tuin. Deze laatste tuin werd in 1922 aan koningin Victoria geschonken door de Nederlandse koningin Wilhelmina.
Onderweg kwamen op het eiland veel houten molens tegen en ook mooie zweedse huisjes ook hier in allerlei kleuren.
Het begroeide huisje is waarschijnlijk speelhuisje.
In het midden van de jaren 1800 waren er meer dan 2000 molens op Öland, vandaag nog ongeveer 400. Het zijn bijna allemaal houten standaardmolens. Heel de molen hangt vast aan de centrale zware houten balk. Deze rechtopstaande zware balk wordt op zijn plaats gehouden door schuin geplaatste stutten onderaan. Deze stutten rusten op stenen of rotsblokken. Om de molen te kunnen draaien is er een staart aangemaakt, ook de trap naar boven zit op deze staartbalk. De meeste werden gebruikt om graan te malen.
Ten gevolge van de uitbreiding van het te bewerken akkergebied en de betere welvaart hadden 2000 landbouwers een eigen molen. Deze molens zijn geen onroerend goed, wanneer de eigenaar verhuisde ging de molen mee naar zijn nieuwe plaats. Störlinge Kvarnrad is een rij van 7 windmolens aan de oostelijke kustweg. Naast de standaardmolens zijn er ook enkele van het Nederlandse type, hier draait enkel het bovenste gedeelte. Na de camperplaats in Kopingsvik bij de vuurtoren ( coordinaten N 56.49.11 O 16.50.37 zijn in Sec weergegeven ) te hebben bezocht hebben we besloten om die plaats niet te kiezen om te overnachten omdat er daar uitzonderlijk veel muggen rondvlogen daar hebben we gekozen om een andere locatie te bekijken en hebben we via de enige toegangsbrug het eiland verlaten.
Na een stuk langs de kustlijn te zijn gereden zijn we op zoek gegaan naar een camperplaats met uitzicht op het water en zo kwamen we uit in Oskarshamn aan de Krysshammarsvagen ( coördinaten N 57,18836 O 16.45792) deze plaats sta je aan het water links en rechts van je zonder voorzieningen maar wel met veel rust en een heel mooi uitzicht. Je hoort hier alleen de vogels en verder zie je niemand net of er niemand woont.
Heersende rust
Vandaag gaan we naar de camperplaats (coördinaten zijn N 58.48493 O 15.52672) bij de sluizen in het Gotakanaal bij Berg in de buurt van Linkoping. De 7 sluizen bij Berg aan het Gotakanaal zijn altijd druk bezocht met toeristen zo komen de bussen af en aan rijden en ook zie je er veel campers staan, op die camperplaats en voor deze keer ook de Scania-club uit Zwitserland met historische Scania`s .Voor je daar bent kom je onderweg soms vreemde vogels tegen zoals deze "kraanvogel" of wat het ook mag zijn we troffen er 2 aan onderweg in een weiland .
In Berg is er hoogteverschil van 18 mtr maar het hele Gotakanaal moet men een hoogte van 92 mtr overbruggen .Tussen Mem aan de Oostzee en Sjtorp aan Vanerenmeer heeft het kanaal totaal 58 sluizen. Van Mei tot Augustus bevaren traditionele witte boten het Gotakanaal, de Juno uit 1874 is een van de oudste varende boten.
We hebben geinformeerd waar de grootste Ikea is en een Zweed die het zou moeten weten gaf een plaatsnaam namelijk Tornby net voorbij Stockholm en aangezien ik het een keer heb gelezen dat het in de buurt van Stockholm moest zijn hebben we de plaats ingegeven en zijn dwars door Stockholm gereden en na Stockholm kwamen we op de kleinere binnenwegen uit waarvan ik al dacht dit klopt niet en het was wel zo. We zijn gestopt in Tornby in een van de 2 straten en hebben toen een sms gestuurd naar de schoondochter of die het kon opzoeken en meteen hebben we het "capitool" boek bekeken en daar stond er een vermeld in Kungens Kurva in Stockholm maar we wisten niet of dat de grootste zou zijn dus toch de gok gewaagd en weer door Stockholm naar Kungens Kurva en jawel dat bleek de grootste te zijn . De camper geparkeerd op de parkeerplaats bij Ikea en door de parkeergarage naar de ingang . Daarna een stukje gewandeld in Stockholm
Na Ikea zijn we naar Sigtuna gereden na Birka is dit de oudste stad van Zweden gesticht in 980 .
In Sigtuna vind je het kleinste stadhuis van Zweden uit 1744 . In de omtrek zijn zo`n 150 runenstenen te vinden uit de 11e eeuw.
In Sigtuna hebben we geslapen in het centrum tegenover de midgetgolf aan het water ( coördinaten N 59.61602 O 17.72451 )Sigtuna is een stad in de gemeente Sigtuna in het landschap Uppland en de provincie Stockholms län in Zweden. De stad ligt aan het Mälarmeer, tussen de hoofdstad Stockholm, Uppsala en de Luchthaven Stockholm-Arlanda.
De plaats telde in 2005 7.204 inwoners en heeft een oppervlakte van 395 hectare. Door haar ligging en door de historische gebouwen en ruïne's die er te vinden zijn is Sigtuna een populaire toeristische bestemming. In de stad zijn verder zo'n 30 runenstenen uit de 11e eeuw te vinden. Door haar typische Zweedse huisjes en prieeltjes wordt het ook wel het Marken van Zweden genoemd.
Hieronder zie je de oude toren die in Sigtuna boven op het hoogste punt staat
En een van de oude huisjes
Een van de winkelstraatjes van Sigtuna
De ene straat wat drukker als de andere
Donderdag 13 -6 -2013
We zijn vanmorgen eerst nog het dorpje wezen bewonderen waaronder de beschilderde stenen en de winkeltjes want die waren gisteren al gesloten toen wij aankwamen .
Bij de VVV-touristinfo meteen e-mail gecheckt en toen zijn we via Uppsala richting Orsa gereden naar het berenpark . In Uppsala zijn we eerst de botanische tuin wezen bekijken en de grote studentenstad waar je veel universiteiten ziet .
Linnéträdgården is een botanische tuin in Uppsala in Zweden. Het is de oudste botanische tuin in Zweden, en behoort nu, evenals Botaniska Trädgården Uppsala, tot de universiteit van Uppsala (Uppsala Universitet). De tuin is vermaard omdat de Zweedse natuuronderzoeker Carl Linnaeus er vanaf 1741 de leiding over had. Na een periode van verval is de tuin vanaf 1917 gerenoveerd volgens de achttiende-eeuwse specificaties van Linnaeus. De tuin werd oorspronkelijk in 1655 ontworpen en beplant door Olaus Rudbeck, hoogleraar in de geneeskunde. Hij liet ook het huis ernaast bouwen. Aan het einde van de zeventiende eeuw bestond de levende collectie uit circa 1800 verschillende plantensoorten. De tuin werd in 1702 beschadigd bij een grote stadsbrand in Uppsala, waarna hij lange tijd aan zijn lot werd overgelaten. In 1741 kreeg Linnaeus er de leiding over en hij liet de tuin opnieuw inrichten volgens zijn eigen ideeën die hij in 1748 publiceerde in zijn werk Hortus Upsaliensis. De broeikas werd ontworpen door architect Carl Hårleman. Linnaeus deed in deze tuin wetenschappelijke observaties en gaf er les aan zijn studenten.
Nadat op verzoek van Carl Peter Thunberg de tuinen van Uppsala slott in 1787 door koning Gustaaf III werden overgedragen aan Uppsala Universitet om een nieuwe botanische tuin (Botaniska Trädgården Uppsala) aan te leggen, raakte de oude botanische tuin in verval. Deze werd in 1917 aangekocht door de Svenska Linnésällskapet (“Zweedse Linnaeusvereniging”). Die liet de tuin restaureren volgens de gedetailleerde beschrijving van Linnaeus in Hortus Upsaliensis. Het beheer ervan werd later overgenomen door Uppsala Universitet, terwijl het museum, het huis waarin Linnaeus ooit woonde, nog steeds wordt beheerd door de Svenska Linnésällskapet.
Uppsala heeft zijn centrum helemaal aangepast aan de vele universiteiten want naast de vele cafés`vind je er veel verschillende fastfoodketens en die s`morgens al vroeg vol zit ten. Verder vind je bij de botanische tuin ook het museum waar je alles over de verdediging van Upsalla kunt ontdekken zoals over de kanonnen en alarmbellen van toen.
Na Uppsala zijn we richting Orsa gereden met heel veel regen tot we nabij Mora zijn afgeslagen naar Nusnäs ( coördinaten N 60.96191 O 14.65109 ) want daar gaan we slapen voor het fabriekje waar de houten paardjes worden gemaakt die in Zweden een symbool zijn .
Toen we aankwamen was inmiddels alles gesloten maar morgenvroeg zijn we zeker een van de eerste want totaal staan er nu 2 campers . Het hele dorpje heeft te maken met de productie,beschilderingen of transport van de houten paardjes en hanen. Ook dit stadje heeft zijn "vikingsschip " waar men roeiwedstijden mee houdt tegen de andere Zweedse plaatsen zoals b.v Mora .
Vrijdag 14-6-2013
We zijn vandaag de productie en beschildering van de houten "dala-paardjes " wezen bekijken ,deze worden machinaal gezaagd maar met de hand geschilderd. De vrouw die met het schilderen bezig was wist te vertellen dat ze er tussen de 100en 125 schilderde
We zijn verder gereden naar Orsa naar het berenpark.
Daar zien we de beren, ijsberen, tijgers, luipaarden, wolven, uilen en nog meer van zo`n soort beesten , in het berenpark is een ronde gemaakt met flinke klimmingen maar je komt langs alle dieren de ene zie je beter als de andere. Hieronder een impressie wat je daar tegen komt.
Na het berenpark in Orsa zijn we naar Famhus gereden naar dit huis
Daar vandaan reden we richting Eksharad waar we onderweg de eerste eland zagen lopen , we zijn nog omgedraaid om er een foto van te maken maar helaas hij wilde niet op ons wachten . Eksharad is bekend om zijn kerkje uit 1686 bedekt met rode dakspanen .
Het kerkhof is bekend om zijn 300 ijzeren kruizen die klingelen in de wind.
In Ekshärad zijn we gaan eten en troffen een Nederlands stel die een eland en alpaca park hebben ( elandenpark Värmlands Älgar & Alpacko )en daar gaan we morgen even kijken. In Ekshärad zijn we blijven slapen naast de kerk ( coördinaten N 60.17355 O 13.49647 )
Zaterdag 15 -6-2013
Vandaag zijn naar het eland en alpaca park geweest ( coördinaten N 60.1103 O 13.4483 ) in Holeberg 68050 Ekshärad. In dit park bij Nederlandse eigenaren kun je de elanden van dichtbij benaderen ook die net jongen hebben gekregen, deze elanden zijn bij hem zo gewend aan de "mens" dat de eland het zelfs accepteert dat je bij hem en bij de jongen komt . Dit komt maar zelden voor volgens de beheerder en wij mochten het in ieder geval zelf meemaken dat je ze kunt aanraken. Hieronder een impressie
Na de ontmoeting met de elanden kregen we ook de gelegenheid om kennis te maken met alpaca`s ook zowel de moeder als de jongen daarvan.
Hier zie je ook het gedeelte van de waterstroming zien wat een natuurlijke weg naar het meer gaat en wat met geweld tussen de huizen doorgaat , op meerdere plaatsen wordt het watergeweld afgevoerd naar het meer.
Zondag 16-6-2013
Vandaag zijn naar Karlstad gereden naar camping BomstadBaden , een 4 sterren camping met alles erop en aan. Deze camping ligt aan het strand aan het Vänern meer. De camping hebben we genomen om alles op te laden en de site te uploaden en meteen de was te doen .Foto hieronder is het uitzicht vanuit de camper.
Maandag 17 -6-2013
Vandaag op de fiets naar Karlstad geweest vanaf de camping zo`n 10 km met de nodige heuveltjes. Karlstad is de hoofdstad van de gemeente Karlstad in het landschap Värmland en de provincie Värmlands län (waar het ook de hoofdstad van is) in Zweden.
De stad heeft 58.544 inwoners (2005) en een oppervlakte van 2992 hectare. In de stad zijn een universiteit en een kathedraal te vinden.
De stad ligt aan het grootste meer van Zweden, het Vänermeer. Karlstad ligt aan de E18, die onder andere de Scandinavische hoofdsteden Oslo en Stockholm met elkaar verbindt. We blijven hier nog 1 nachtje en gaan dan verder richting het zuidwesten.
Dinsdag 18-6-2013
We zijn vandaag binnendoor gereden naar Haverud , het kronkelweggetje met percentages van 21 % en zo breed als de camper was een bezigheid op zich maar mooi om mee te maken. In Haverud heb je het bouwwerk van een snelweg daaronder een spoorlijn en daaronder een waterweg waar de boten via een sluis en dan een aquaduct in het meer uitkomen.
De camperplaats is aan het strand bij een groot grasveld waar overdag de jeugd van het mooie weer geniet en wij van het uitzicht.
Ook van de vele Amerikaanse oldtimers die hier een rondje rijden en weer terug naar de haven , blijkbaar zijn die grote oude Amerikaanse auto`s hier niet duur want je ziet er veel rijden in zweden.
Woensdag 19 -6-2013
Vanmorgen zijn we Halmstad wezen bekijken wat bekend staat om zijn voormalig "armenhuis" uit 1859, het is gebouwd met groen geglazuurde hollandse bakstenen ook kom je er veel vakwerkwerkhuizen tegen zoals je ook in Duitsland veel ziet.
Het voormalige trainingsschip ligt afgemeerd aan de kade voor het Halmstadslot een 17 eeuws kasteel, dit kasteel is gebouwd door Deense koning Cristiaan de 4e.
Het kasteel blinkt uit van lelijkheid en het schip is ook nodig aan een opknapbeurt toe zo zijn de bovenste gedeelte van de masten ook niet meer aanwezig.
Vanuit Halmstad zijn we naar Laholm gereden waar we het 200 jaar oude Radhus en het oude voormalige "tolhus" zijn wezen bekijken ook vanwege zijn mooi metselwerk. Laholm is de oudste en kleinste stad van Halland .
En het tolhuis ( is een stop verbod hoe je dan tol betaald is een raadsel )
In Laholm zijn we naar een camperplaats geweest aan een meer midden in de bossen ( Hjorneredssjoarna coördinaten N 56.50821 O 13.19985) maar op deze plaats waren teveel vliegen aanwezig dus hebben gekozen voor een andere plaats.
We zijn naar een andere camperplaats gereden namelijk een camperplaats op het strand in Skummeslovsstrand aan stora Strandvagen coördinaten N 56.46230 O 12.91459 wat ook bij de commune Laholm hoort.
Hier blijven we de nacht staan en dat je er rustig staat is te zien aan de rechtse foto ( zie je net de camper staan)
Donderdag 20-6-2013
We zijn richting Helsingborg gereden waar we ook de oversteek gaan nemen naar Denemarken maar daar wachten we nog mee want het weer is nog steeds perfect, bij Helsingborg zijn we eerst naar Rydeback gereden maar daar was geen mooi mogelijkheid om te overnachten dus zijn we naar een van de camperplaatsen uit het Scandinavische boek "Nordic Camper Guide 2012 " gereden naar Fortuna-strand wat langs Rydeback ligt .
Fortune was niet meer als een rijtje oude huisjes langs de kust waar de rijkere zomer`s verblijven maar Fortuna heeft nu ook een grote wijk met winkelcentrum erbij gebouwd .Fortuna heeft 2 camperplaatsen aan het strand waar je bij de eerste geen stoelen ( no camping) buiten mag zetten en bij de 2e die zo`n 50 mtr verder ligt daar wel ( coördinaten N 55.96334 O 12.75798 ). Er is een restaurant bij en voor de strandgasten een toilet die elke dag wordt gereinigd .Ook zijn er 2 steigers waardoor je niet over de steentjes op het strand hoeft maar vandaar uit kunt gaan zwemmen , duiken kan je daar niet vanaf want je loopt zeker 100 mtr het water in en dan staat het nog maar aan je knieën .Hier zijn we door het mooie weer 2 dagen gebleven wat geen straf was.
Vrijdag 21 -6-2013
Vandaag zijn we op de fiets boodschappen wezen doen in het nieuwe winkelcentrum van Fortuna en nadien een wandeling gemaakt langs de oude huisjes langs de kustlijn.
Zaterdag 22-6-2013
Na 2 dagen mooi weer en een nacht met veel wind zijn we vandaag richting Helsingborg gereden en hebben daar de eerste oversteek gemaakt met de ferry naar Helsingør in Denemarken, we stonden vooraan op de boot ( M/F Hamlet) die nog niet voor de helft bezet was maar ze varen op tijdschema en niet op capaciteit . Na een kwartiertje varen gaat de voorzijde een stuk open en zie je het aanmeersteiger van Denemarken
Na aankomst in Denemarken heeben we eerst de camper getankt ( € 1.31 p/ltr diesel) en zijn toen richting Tappernøje gereden naar een camping , Heino`s camping is eenvoudig maar mooi onderhouden ( coördinaten zijn N 55.16588 O 11.98291 ) heeft allemaal hofjes en op wifi na alle voorzieningen. Hier blijven we de nacht ( 150 Deense Kronen voor camper /stroom/2 personen/hond en 2 douchemuntjes) en gaan morgen verder .
Zondag 23-6-2013
vandaag gaan we de 2e oversteek maken van Rodby naar Puttgarden, deze boottocht duurde zo`n 50 min en het schip was volgens mij een maatje of wat groter als het schip bij de vorige oversteek.
Na de oversteek zijn we naar de camperplaats in Puttgarden ( N 54.44285 O11.09729 ) gereden ,deze camperplaats aan het water wordt veel gebruikt door surfers en je mag er ook niet meer overnachten en je moet er zelfs parkeergeld en toeristengebur betalen , dit kwamen ze innen toen wij net wilde vertrekken omdat je er niet mag overnachten en de duitser die er kwam surfen vroeg aan de geldincasseerders wat voor onzin dat was toeristenbelasting want dat had hij daar nog niet mee gemaakt . Vanuit Puttgarden zijn we naar een yachthaven aan de oostzee gereden maar daar stond men nog net niet op elkaar dus verder richting een plaats waar we rustig staan en een mooie omgeving namelijk Sittensen in de Muhlenstrabe coördinaten zijn N 53.27616 O 9.50734 .
Waar we op de heenweg ook hebben overnacht .
Maandag 23-6-2013
Vandaag gaan we richting huis , de planning om nog een overnachting te doen in Duitsland schrappen we in verband met de vele regen dus rijden we dat stukje vanuit Sittensen meteen naar huis.
Het was een geweldige ervaring om zo`n reis te kunnen maken , de natuur en de vriendelijke mensen en de rust die de 2 landen uitstralen, ook de netheid overal viel ons op .Het weer is ons goed gezind geweest want in alle weken een dag of 5 regen gehad de andere dagen helder weer met veel zon , we hadden mooi weer verwacht want we zijn allebei vertrokken zonder jas en wie vergeet zoiets als je 4 weken naar Scandinavië gaat.
De eindstand is 40973 km wat neer komt op een reis van 5437 km en de boordcomputer gaf een gemiddelde aan van 8.4L / 100 km ( 1 op 11.904)
Voor de liefhebbers de globale route van Denemarken ( uitgezonderd de plaatsen die nabij de route liggen waar we zijn geweest):
Best,Apeldoorn,Enschede,Osnabrück,Bremen,Hamburg,Flensburg,Ribe,Esbjerg,Holstebro,Hanstholm,Frederikshavn,Skagen,Alborg,Randers,Arhus,Odense,Roskilde,Kobenhavn.
Voor de liefhebbers de globale route van Zweden( uitgezonderd de plaatsen die nabij de route liggen waar we zijn geweest) :
Kobenhavn,Malmo,Ystad,Kristianstad,Karlskrona,Kalmar,eilandOland,Oskarshamn,Norkoping,Stockholm,gavle,Mora,Orsa,Karlstad,Berg,Trollhattan,Goteborg,Halmstad,Helsingborg,Helsinger,Rodby,Puttgarden,Hamburg,Sittensen,Enschede,Best.
Kijk ook eens op onze andere blogs
https://dehoekiesreizen.blogspot.com/
Peter
Reacties
Een reactie posten