2012 Kroatië rondreis
Kroatië rondreis 2012
We zijn Vrijdagmorgen 25-05-2012 om 3.30 uur vertrokken vanuit Best, waarom zo vroeg / omdat we wakker waren allebei . Eerst hebben we de camperbus nog afgetankt bij een pomp in Best en vandaar uit de snelweg op richting Kroatië .Vanuit Best zijn we via de A67 richting Venlo gereden en vandaar uit via Keulen(E35) , Frankfurt am Main (E41)naar Nurnberg (E45) waar we via E45 naar Ingolstadt zijn gereden maar gezien de afstand gestopt zijn in Hilpolstein (667 Km). Hilpolstein ligt aan het Mainz-Donau-Kanaal waar we 2 camperplaatsen hebben bezocht , de eerste was bij het Rothmeer waar je kon overnachten icl stroom voor € 7,- . De 2e camperplaats was aan het Mainz-Donau-kanaal waar je zonder voorzieningen kon staan voor € 6,-. Deze laatste mooie plaats is een groot grasveld waar je aan het water staat met een mooi uitzicht .
Zaterdagmorgen om 900 uur zijn we vertrokken vanuit Hilpolstein via de E45 naar Ingolstadt waar we nog wat boodschappen hebben gedaan. Hierna via de E45 richting München gereden waar we op de ring de nodige vertraging hadden maar na München leek het of we enige waren op de snelweg naar Oostenrijk met uitzicht op de besneeuwde toppen.
Na München zijn we via de E52 naar Salzburg gereden via de A 10 tot in Seeboden in Oostenrijk . Daar zijn we naar camping Winkler gereden , een simpele camping ( soort municipal ) met alles erop en eraan ( uitgezonderd WiFi).
Seeboden is een leuk stadje met de nodige restaurants en terrasjes en ook met mooie locatie`s en vooral veel sportgelegenheden .
Seeboden ligt aan het Millstätter See, een groot meer waar je mooi kunt watersporten maar waar je ook de zeemeermin uit Denemarken tegenkomt.
Zaterdagavond was er een groot feest georganiseerd voor alle brandweerkorpsen uit de buurt ivm het 130 jaar bestaan van de Seeboden-brandweer. Zondagmorgen zijn alle korpsen en aanhang in klederdracht plechtig ontvangen door de locale notabelen en tijdens de optocht van alle korpsen door de stad naar de feesttent was er ook een wielertour die door de stad reed op het zelfde moment dus je zag de korpsen en daarlangs het normale verkeer en die werden weer ingehaald door de wielercours die hier door de stad kwam ( allemaal slim georganiseerd ). Het was een mooie happening om mee te maken .
De nederzetting Unlacus ( Umag) is ontstaan in de Romeinse tijd op een klein eiland en is verbonden met het vasteland, waardoor er een schiereiland is ontstaan met daarbij de haven.
In Umag zijn we gestopt om te eten en na het bewonderen van de grote haven zijn we verder gereden naar Novigrad .Vanuit Umag zijn we via de smalle kustweg naar Novigrad gereden naar camping Sirena. Een grote camping aan zee waar je voor het ACSI-tarief van € 14- incl stroom kon staan.
De geschiedenis van Novigrad gaat ver terug; voorheen had het de namen Emonia en Neopolis. De Griekse zeevaarders kwamen hier al en gebruikten Novigrad als ondersteunend punt en de Romeinen noemden het Civitas Novum. Tussen 520 en 1831 was Novigrad een bisschopszetel.Hoewel de naam in de verschillende talen wisselt is de betekenis van zowel "Neopolis", "Civitas Novum" als "Novigrad" gelijk: "Nieuwe Stad".Novigrad, een oorspronkelijk zeevaarders- en vissersstad, heeft zich heden ten dage op het toerisme geconcentreerd waarvan de jachthaven onderdeel is.
De middeleeuwse stad heeft de jaren goed weten te doorstaan, een deel van de antieke stad is onder water terechtgekomen maar soms nog te herkennen.
Op de linker foto zie je de camping vanaf zee en op de rechter foto zie je het uitzicht vanuit de camper. Het is een camping met veel eet en drink-gelegenheden en mooi en zuiver sanitair , deze camping wordt veel gebruikt door Nederlanders zo troffen wij er ook van het bezoekers van het camperforum waar we natuurlijk een praatje mee hebben gemaakt . De camping is een nieuwe grote plaatsen aan het bijmaken dicht bij het water
Dinsdagmorgen zijn we naar de plaatselijke markt geweest en hebben het oude centrum met vissershaven bekeken , een klein gedeelte is vissershaven maar nu is het grootste gedeelte bestemd voor de pleziervaartuigen
Woensdagmorgen hebben we uitgecheckt en zijn we via de 5002 en bij de eerste splitsing rechts aangehouden richting Veli Maj en dan via de Gornji Spadići naar Poreč.
Poreč is bijna 2000 jaar oud. Voor de haven ligt een klein eiland Sveti Nikola, dat de stad beschermt. De gemeente heeft ongeveer 20.000 inwoners op een oppervlakte van 142 km² en een kustlijn van 37 km tussen de Mirna rivier en Vrsar in het zuiden. Open markt alleen toegang via kleine poort.De stad zelf bestaat uit ruim 12.000 inwoners en staat bekend als een toeristische trekpleister, mede dankzij de mooie boulevard, het historische centrum en de ligging aan de Adriatische Zee Poreč is oorspronkelijk een Romeinse stad (Colonia Julia Parentium).
Nadat de stad door plunderingen en veroveringen in verval was geraakt werd de stad in het jaar 539 veroverd door de Byzantijnen. Rond 800 besloten zij er een bisschopszetel te vestigen.In 1267 was Poreč de eerste Istrische stad die koos voor een Venetiaans bewind. Als gevolg hiervan werden er paleizen, pleinen en religieuze bouwwerken gebouwd, allen in de Venetiaanse stijl. In 1354 werd de stad echter verwoest door de Genuezen. Hierop volgden verdere verschrikkingen als de pest, piraten en een voortslepende oorlog.Onder het bewind van de Oostenrijkers werd Poreč de zetel van het parlement van Istrië en werd het omgetoverd tot het centrum van de scheepsbouwindustrie. De stad heeft door de eeuwen heen veel van zijn bouwwerken behouden.
Als gevolg hiervan bestaat het centrum uit gebouwen in verschillende bouwstijlen en zijn er vele monumenten te bewonderen.
Na Poreč te hebben bewonderd zijn we verder gereden naar Vrsar,Vrsar was vroeger het vakantieverblijf van diverse bisschoppen en pausen en de roemruchte Casanova bracht tweemaal een bezoek aan de stad. Ook was het een handelscentrum. Na de Romeinen kwamen de Oost Goten. In 538 kwam het onder Byzantijns bestuur. Van de 10de tot de 18de eeuw was het Vaticaan de baas. Later kwam het onder bestuur van de bisschoppen van Poreč. Vrsar heeft vele kleine straatjes die stijl omhoog gaan en niet zo geschikt zijn om met een camper door te rijden daarom hebben wij vooraan geparkeerd en zijn een stuk te voet gegaan maar gezien de hitte op dat moment hebben wij niet het hele stadje bezichtigd.
Na Vrsar zijn we via het kustweggetje naar Kruncici waar lang het Limski-kanaal kwamen ( ter plaatse ook wel fjord genoemd ) op de foto zie je waarom die plaatselijke benaming.
De Limbaai en Limvallei vormen een apart geografisch kenmerk vlakbij Rovinj (Italiaans: Rovigno) en Vrsar (Italiaans: Orsera) aan de westkust van Istrië, Kroatië, ten zuiden van Poreč. De naam heeft zijn oorpsrong in het Latijn: "limes" is de naam voor limiet of grens; de Lim diende als grens tussen de Romeinse provincies Dalmatië en Italia.De Limvallei (Kroatisch: Limska draga of Limska dolina) is de 35 kilometer lange vallei van de rivier Pazinčica, die uitmondt in de Limbaai (Limski zaljev), een tien kilometer lang estuarium eindigend in de Adriatische Zee.
Na de 'Fjord" zijn we verder over het smalle weggetje gereden wat meer naar het binnenland ging richting Bale en via Vodnjan zijn we naar Pula gereden.
De allereerste keer dat Pula genoemd wordt is in de 5de eeuw voor Christus, de stad behoorde tot het volk Histria, de oudste bewoners van Istrië.Pula (en geheel Istrië) behoorden in 1848 tot Oostenrijk-Hongarijes "Küstenland". De haven van Pula was de belangrijkste basis voor de scheepswerf.Na het uit elkaar vallen van Oostenrijk-Hongarije in 1918 kwam Pula (en geheel Istrië) in handen van Italië.Tot 1947 behoorde Pula tot Italië en heette tot die tijd Pola. Vanaf dat jaar behoorde het tot Joegoslavië (vanaf mei 1945 was de stad reeds bezet gehouden door Joegoslavische troepen). Dit alles had tot gevolg dat het Italiaanse bevolkingsaandeel (de meerderheid van de stad was Italiaans) vertrok naar Italië. Sinds 1991 is Pula onderdeel van de nieuwe staat Kroatië.
In de stad is nog een aantal bouwwerken uit de Romeinse tijd terug te vinden zoals:Het Forum, een plein met daarop de Tempel van Augustus, restanten van de Tempel van Diana, en Romeinse (gevel)stenen, geïntegreerd in de bouwwerken op het plein. En natuurlijk het amfitheater
Na de stad te hebben bezichtigd zijn we naar camping Stoja gereden aan de kust , deze grote camping ziet er verzorgd uit en heeft mooie plaatsen aan de waterkant zij het dat je daar meer voor betaald dan de ACSI-prijs van € 17,50 incl alles ( plaats van 12x10 mtr, stroom,douches,internet) die wij hebben betaald. Bij de camping zie je de oude kleine vissersbootjes liggen en vanuit de camping kijk je ook zo de Middellandse zee op .
Hier blijven we 2 dagen om de omgeving te bekijken en te genieten van het mooie weer.
Vrijdag 01-06 alweer , na het ontbijt zijn we via de E751 naar het vissersdorpje Rabac gereden ,Rabac is oorspronkelijk een oude vissersstad maar is heden ten dage uitgegroeid tot een levendige badplaats met vele restaurants en uitgaansgelegenheden, waar plaats is voor meer dan tienduizend toeristen.Rabac maakt deel uit van de gemeente Labin wat boven op de berg ligt waar Rabac in een dal aan de zee ligt.
Rabac omsluit een baai met haven, met daaromheen beboste hellingen, waar men op uitkijkt vanaf een van de terrasjes van de haven.
Op haar rotsplateaus en kiezelstranden kan men genieten van de zon en het water.
Het tegenover gelegen Kroatische eiland Cres is ook te bereiken, waar men excursies kan maken
Nadat we Rabac hebben gezien vanaf de linkerzijde tot aan het einde rechterzijde zijn we terug gegaan naar de camper die wij geparkeerd hadden op een parkeerplaats aan de waterkant, voor diegene die deze plaats willen bezoeken raden wij aan om "boven" te parkeren want de doorgang is zeer smal en ook de parkeerplaatsen aan het water zijn niet groot. Na Rabac zijn we via de 751 langs de kust richting Oppatija gereden waar we boodschappen hebben gedaan en vandaar uit via de grote stad Rijeka naar Kraljevica waar we via de mooie toegangsweg naar het eiland Krk zijn gereden,om vanuit de berg toch richting het eiland te kunnen ontbrak er een stuk berg daarom heeft men zoals het lijkt de weg toch aangelegd op die berg alleen op grote pilaren.
Op het eiland vallen de goede wegen op en het mooie landschap, op de weg naar het plaatsje Krk kom je veel soorten bomen tegen zoals "pruikenbomen" en olijfbomen, kersenbomen en citroenbomen. De plaats Krk is gelegen aan het water waar veel watersport is natuurlijk. De camping die wij hebben gekozen is een terrassencamping "autokamp Bor ". Het is een familiecamping waar heel de familie bij werkt en inderdaad vriendelijkheid staat hier ten top. De Acsi-prijs van €18,- alles incl is perfect voor deze camping met vrijwel allemaal nieuw sanitair, je staat hier tussen de kersenbomen en de vele oude olijfbomen. Men was op dit moment 3 zwembaden aan het aanleggen wat gunstig is als je niet de trip naar beneden wilt maken om te gaan zwemmen.
Eiland Krk is een overwegend groen eiland. Het glooiende landschap is afwisselend: bepaalde gedeelten zijn dor, kaal en steenachtig en elders zijn dichte bossen. De oostkust van het eiland beschikt over een witachtig rotslandschap en is wat kaler en rotsachtiger dan de rest. Meer begroeid is het midden en de beschutte westkust van Krk. Het westen heeft bovendien een vruchtbare bodem (humus) en maakt een mediterrane en groene indruk. Het eiland heeft vele inhammen en baaien.
Het hoogste punt van Krk is de Obzova (568 meter) in het uiterste oosten van het eiland.
Krk heeft een uitgebreide olijventeelt, schapenhouderij en wijnbouw. De olijfgaarden zijn geconcentreerd rond Punat. Het eiland brengt een inheemse druivensoort voort, de zlahtina, die in een beschut dal bij Vrbnik wordt verbouwd en een geelgroene, licht mousserende wijn oplevert.
KRK-stad :In de Romeinse tijd heette het stadje Curicum of Curicta en was het een geliefde verblijfsplaats van vooraanstaande personen. In de middeleeuwen zwaaiden de Frankopans er de scepter, een van de voornaamste Kroatische magnatengeslachten. Ook behoorde het lange tijd tot Venetië
De stadsmuur van Krk is grotendeels bewaard gebleven. Ook zijn er veel overblijfselen uit de Romeinse en Griekse tijd zoals de wasgelegenheid uit een ondergronds beekje waar de vrouwen vroeger tot de 20e eeuw nog de was deden, in het beekje stroomt nog steeds schoon water vanuit de bergen .
Het stadje telt een aantal belangrijke kerken, waaronder de 13de-eeuwse Kathedraal van Maria-Hemelvaart (Katedrala Uznesenja Marijina) en de naastgelegen Quirinuskerk (Crkva Sv. Kvirina), een romaanse kerk met twee verdiepingen. Deze is gewijd aan Quirinus van Siscia, de schutspatroon van de stad.Verder heeft het een toeristische haven en een klein gedeelte nog vissershaven en binnen de oude stadsmuren vind je veel kleine steegjes en straatjes waar men kan zien dat men hier vindingrijk was in het bouwen en ruimte maken op kleine oppervlakte`s getuige het balkonnetje foto hieronder.
We blijven 2 dagen hier en gaan zondag 3-6 dan richting de Plitvice meren wat meer het binnenland is van Kroatië, deze liggen in het National Park Plitvička Jezera nabij de grens met Bosnië Herzegovina.
Zondagmorgen vertrokken richting Plitvička Jezera via de 102 het eiland af en bij Bakarac de e65 op die langs de kust loopt waar je op veel punten stijl naar beneden kijkt en dat er niet meer dan een paar betonnenpaaltjes tussen de weg en afgrond zit maar dat maakte de rit niet minder mooi. Bij de mooie plaats Senj zijn we de 23 opgegaan door de eerste bergen richting Zuta Lokva waar we de splitsing rechts de 50 hebben aangehouden richting Otočac en net voorbij Otočac zijn we de 52 opgegaan naar Plitvička Jezera. Onderweg kom je veel kapot geschoten huizen tegen die herinneren aan de laatste oorlog die zich hier heeft afgespeeld .
Het heeft niets met vakantie te maken maar ik ben van mening dat deze gruweldaden toch ook niet vergeten mogen worden.
De 52 is de toegangsweg naar de 2 parkeerplaatsen en ingangen van de National Park Plitvička Jezera en dan met name voor de meren en watervallen en op deze weg kom je enkele campings tegen maar ook veel appartementen/hotels en ook af en toe een boerenerf waar je kunt overnachten , wij zijn gestopt bij de boerencamping Cvetkovic op het adres Jezerce 28 Plitvicka Jezera (coördinaten : N 44.86339 E 15.63912)
Deze boerenerf heeft 3 verharde plaatsen bij het woonhuis en een 10-tal plaatsen achter het huis allemaal met stroom en wifi . Er is een toilet en douche`s gebouwtje met 2 toiletten en 2 douche`s eenvoudig maar schoon (is net nieuw). De prijs hier is €10,- per persoon all-in en dan brengt hij je naar de ingang van de Plitvice-meren en komt je na 6 uur ook weer halen (de wandeltocht om alles te zien is blijkbaar 6 uur lang) De plaatsen hebben allemaal elektriciteit en wateraansluiting ( moest nog aangesloten worden) verder heb je wel blokkennodig om je camper wat recht te zetten want het loopt wat af. Een mooie plaats zo`n 2 km van de ingang van het park.
Vanmorgen zijn we om 900 uur de wandeling begonnen vanaf P2 en eerst met het treintje naar boven zodat je zelf de route naar beneden kunt wandelen , naast de vele meertjes en kleine stroompjes met kraakhelder water met grote vissen erin kom je ook veel kleine en grote watervallen tegen langs de wandelroute.
De wandelroute is hoofdzakelijk op afgevlakte boomstammetjes die als een wandelpad door het park loopt langs de vele watervallen en meertjes zodat je niets mist, je kunt een keuze maken uit verschillende route`s tot 6 uur wandelen toe en kiezen voor bergop of zoals wij boven beginnen en naar beneden. Hieronder wat foto`s om een indruk te krijgen van de meertjes, beekjes en watervallen
In de meren zie je veel vissen tegen maar ook hoor je veel kikkers en tijdens onze terugwandeling kwamen we een blinkende bruine slang tegen van zo`n 40 cm waar ik jammer genoeg geen duidelijke foto van heb.
Na de impossante indruk van de meren zijn we s`middags richting Nin bij Zadar gereden , het eerste grote stuk via de 1 gaat door de mooie binnenlanden richting kust waarnaar je tol gaat betalen en de nodige tunnels krijgt.
Dan gaat diezelfde weg net voorbij Josan over in de A 1 tot Posadarje waar we via de 106 richting Sculici zijn gereden en daar via de 306 naar Nin naar Zaton holiday resort.
Een hele grote camping/Resort aan zee met een mooi zand/kiezel-strand en veel winkeltjes/eetgelegenheden en veel animatie, Hier blijven we enkele dagen genieten .
De stad Nin, slechts op 10 minuten rijden van Zadar aan de Zadar Riviera in Kroatië, is interessant door haar rijke en tumultueuze verleden en door de bijzondere ligging.
Het historische centrum van Nin, is gelegen op een eilandje van 500m in diameter. Het is gelegen in een unieke lagune aan de oostkust van de Adriatische zee, met 8km lange zandstranden die vaak genoemd worden als de mooiste stranden in Kroatië (Queen's Beach, Zdrijac, Prodorica, Zaton Holiday Resort met zijn blauwe vlag en Bilotinjak).
De oude vestingstad Nin is verbonden met het vasteland door twee stenen bruggen uit de 16e eeuw. De bijzondere strategische ligging en vruchtbare omgeving hebben lang geleden van Nin een stedelijk centrum gevormd. Het natuurlijk erfgoed, naast mooie zandstranden en de zoutpannen omvat ook de grootste geneeskrachtige modder plaats (peloid) in Kroatië. Deze modder wordt gebruikt bij de behandeling van reumatische aandoeningen, locomotorisch systeem problemen, onvruchtbaarheid en verschillende huidaandoeningen. Therapie is in deze natuurlijke omgeving meer dan veertig jaar een fenomeen.
Donderdag 7 juni alweer , na het uitchecken zijn we via de 306 naar Zadar gereden , we zijn eerst een gedeelte door het centrum richting haven gereden op weg naar de boulevard Riva Nova die eindigt bij twee kunstwerken van Nikola Bašić: de Zonnegroet, een grote cirkel die overdag oplaadt d.m.v. driehonderd zonnecellen en 's avonds gekleurd licht geeft, en het Zeeorgel dat geluid maakt op het ritme van de branding.om het zeeorgel te kunnen horen moet je de trappen afgaan dan hoor je de muziek uit de openingen aan de voorzijde
Na Zadar gezien te hebben en ook de inmense grote prive-jachten zijn we verder gereden via de 502.
We gaan richting Smilčic waar we binnendoor via de 56 naar Skradin hebben gevolgd om de watervallen van Skradinski Buk te bekijken, onderweg kom je ook nog wilde dieren tegen die je dagelijks ziet want op de 56 zijn we gestopt voor dit overstekend wild !! .
De Krka-watervallen zijn de watervallen in het Nationaal Park Krka bij Šibenik in Kroatië. Dit park dankt zijn naam aan de rivier de Krka, die met een lengte van 72,5 km de 22ste rivier van Kroatië is. De watervallen zelf hebben een verval van 242 meter in zeven stappen.
De rivier en rivieroever Krka bevinden zich in het graafschap Šibensko Kninska. De bron van de rivier is te vinden op de berg Dinara vlakbij Knin. De Krka baant zich een weg door het park, daarbij vele hoogteverschillen in het karstgesteente overbruggend. De Skradinski buk, met 17 trappen over een lengte van 400 meter, brengt het water 46 meter lager. Enkele van de watervallen zijn meer dan 100 meter breed. Via het Proklanskomeer bereikt de rivier het ruim 10 kilometer verderop gelegen Šibenik en eindigt zijn tocht in de Adriatische Zee. Vooral in de winter en in het voorjaar, als de rivier veel water aanvoert, kan de Krka zeer snel stromen. In het park lijkt de rivier soms verdwenen. Over een grote oppervlakte, schijnbaar drassig terrein vervolgt deze niettemin zijn weg en wordt plotseling weer rivier. Wat hier opvalt net als bij de Plitvice meren zijn de vele vissen die tegen de stroom in zwemmen en vooral de vele kikkers die hoor je hier in overvloed.
Na al het natuurschoon te hebben bewonderd zijn we gestopt bij een autokamp (kleine camping) om hier voor de nacht door te brengen voor we verder gaan . Deze camping heet Camp Marina ,is simpel met nieuw sanitair en gebruik wi-fi voor €12,- per nacht.
Vrijdag 8-6 Om 1000 uur zijn we vertrokken richting Vodice via de 56 en onderweg boodschappen gedaan te hebben bij een grote super in Sibenik zijn we in Vodice binnendoor richting Tribunj gereden tot in Ivinj waar we via de 121 naar eiland Murter zijn gereden. Het eiland Murter kom je opgereden bij Tisno. Murter en de Kornati archipel bestaan uit zo'n 140 eilanden, kliffen, riffen en rotsen.
Op het eiland Murter zelf zijn we naar de plaats Murter gereden naar een camping waar je 4 mtr van zee staat .
Murter is een eiland gelegen in de Adriatische Zee, voor de kust bij de stad Šibenik. Het is het grootste en dichtstbij het land gelegen eiland voor die kust, behorende tot de Šibenik archipel. Murter behoort tot Kroatië.
Enkele mooie zandstranden op het eiland zijn: Slanica, Kosirina, Podvrske, Cigrada. Het eiland heeft een goede ligging doordat het tevens dichtbij de Nationale Parken (Kornati, Krka) en de historische stad Šibenik ligt. Het grotere gedeelte van het eiland is bedekt met oude olijf- en vijgebomen, welke de traditionele cultuur vormen van de bewoners. Sinds de Prehistorie is het hier al bevolkt geweest en dat bewijzen de ruïnes van de oude Romeinse stad Colentium. Murter heeft mooie stranden en lagunes zo ook bij de camping waar wij stonden .
We blijven hier enkele dagen om van de mooie omgeving te genieten .
Zondag 10-06 Het is bewolkt maar zeer warm weer als we vertrekken richting Split , ook nu rijden we langs de kust via de bekende kustweg richting Šibenik bij Šibenik gaan we richting Brodarica dit is de 8 die langs de kust loopt en die blijven we volgen tot in Seget Donji waar we via de binnenstad de 6132 aan houden tot in Trogir waar we naar een camping gaan voor een paar dagen om de oude stad Trogir te bezoeken.
De camping heeft een mooi zandstrand met speeltuintje en overal douches op het strandje en een eet en drinkgelegenheid bij het strand.
Als je Trogir binnenrijdt kom je op een eiland wat alleen toegankelijk is door dat ene bruggetje in de oude stad Trogir en als je dan het eiland oprijdt richting camping kom je nabij Okrug Gornji wat eigenlijk vast ligt aan Trogir. Okrug Gornji is ook een mooi stadje met veel uitgaansgelegenheden en ook veel terrasjes op het mooie strand en boulevard. Dit stadje kun je makkelijk bereiken via het mooie wandelpad langs het water.
Trogir kun je het beste bekijken vanuit de camping met het openbaar vervoer werd ons verteld maar de stadsbus die voor de camping stopt was er na een 45 min nog niet tot we een lift kregen aangeboden van een Hollands stel wat ook op de camping stond en die dag verder ging , wij zijn ingestapt en na kennismaking bleek dat we elkaar kenden van elkaars site maar niet persoonlijk , na persoonlijke kennismaking met Rob & Elze van www.campontour.nl hebben zij ons naar het oude centrum van Trogir gebracht al ging dat stapvoets ivm de drukte op de enige toegangsweg van en naar Trogir. Maar ondanks dat het lang duurde onderweg hebben we een gezellig praatje kunnen maken en willen ons nogmaals bedanken voor de trip.
Trogir is een stad en een haven aan het einde van de baai van de Kaštela, 27 km gelegen van Split. De oude kern is gesitueerd op een klein eiland tussen het vasteland en het eiland Ciovo.
Verschillende periodes in de geschiedenis hebben hun sporen achtergelaten. Prehistorische overblijfselen, klassieke kunst, oude christelijke en oude Kroatische kunst zijn hier versmolten, en zorgen voor een harmonie van vormen en inhoud. Het is een stadsmuseum en is het best bewaarde romaans-gotische complex in Centraal-Europa. De middeleeuwse kern is omgeven door muren, en omvat een bewaard kasteel met toren, en verschillende woningen en paleizen. De kerk van Sint-Laurentius is het meest uitgesproken werk uit de romaans-gotische stijl in het land. De wijdere omgeving rond Trogir karakteriseert zich door zijn groene vegetatie, verschillende eilandjes, rots- en kiezelstranden.
De Griekse, Romeinse en Venetiaanse geschiedenis van Trogir is zichtbaar in de vele kerken, paleizen en torens die het oude centrum rijk is. Deze architectuur is in zeer goede staat bewaard gebleven. In 1997 werd het centrum van Trogir daarom integraal op de UNESCO-werelderfgoedlijst geplaatst.
De kathedraal is een van de mooiste voorbeelden van de romaanse en gotische architectuur in Kroatië. Opmerkelijk is de hoofdpoort, een meesterwerk in de romaanse beeldhouwkunst door Majstor Radovan (1240). De kathedraal met zijn rijk interieur is een van de mooiste renaissancemonumenten in Kroatië; de kapel van Johannes van Ursini gemaakt door Nikola Firentinac, een preekstoel uit de 13e eeuw, een gotische sarcofaag, een aantal afbeeldingen van oude meesters en een rijke collectie kerkelijke gewaden en kleding. De klokkentoren van de kathedraal is het beste voorbeeld van de vermenging van bouwstijlen in Dalmatië. Elke verdieping is gemaakt in een verschillende stijl, van romaans tot laat renaissance.
Het fort Kamerlengo is gelegen op het einde van het westelijk gedeelte van Trogir, aan het eind van de waterkant. Het fort werd gebouwd van 1420 tot 1437. Het werd gebruikt als huisvesting voor de Venetiaanse militairen. De naam is afkomstig van de klerk, camerlengo (camerariusu), de Venetiaanse kassier.
Trogir heeft sinds de jaren 70 ook veel gedaan aan het toerisme en dan met name de plezierjachthaven die is gesitueerd bij het fort Kamerlengo.
We blijven enkele dagen op camping Rozac om ook van de mooie omgeving en het mooie weer te genieten en op onze laatste avond in Trogir werden we getrakteerd op een mooie zonsondergang .
Woensdag 13-06 Zoals elke dag weer stralend weer maar ondanks het mooie weer gaan we toch verder, We gaan niet verder richting Split maar langs de kust terug richting Senj waar we de stad zelf nog niet hebben gezien . Het deel vanaf Split en verder bewaren we voor een volgende trip naar Kroatië.
Vanuit Trogir duurde het zoals gewoonlijk lang voor je het oude centrum doorbent en je weg kunt vervolgen, wij zijn via de 58 richting Šibenick gereden en vandaar via de 8 de 27 op tot Benkovac waar we via de 56 richting Smilĉic en bij Islam Grĉki was het oorlogsverleden van Kroatië nog zichtbaar. Waarom nogmaals zo`n foto ? dat we zo verstandig mogen zijn dat zoiets ons niet overkomt in ons kleine kikkerlandje met al die culturen die er wonen. Meteen hierna passeer je de snelweg (A1) die de meeste wel zullen gebruiken en dus de restanten van die oorlog en het leed wat zich hier heeft afgespeeld niet zullen zien.
Na Islam Grĉki zijn we via de 8 richting Maslenica gereden waar we over een brug gaan die ook gebruikt wordt voor het bungee-jumpen zo hoog is die. De Maslenicabrug (Kroatisch: Maslenički most) is een brug die het noorden en zuiden van Kroatië verbindt, nabij de plaats Maslenica. De brug verbindt de twee landdelen over de Adriatische zeearm Novsko ždrilo.
Feitelijk liggen er twee bruggen, een over de E65 / A1, (zie je op de achtergrond) deze gaat over de autoweg D8. De oude rode brug over de E65 is uit 1961, de nieuwe brug werd herbouwd in 1995, nadat deze tijdens de Kroatische Onafhankelijkheidsoorlog was verwoest. Deze nieuwe brug werd officieel geopend door president Franjo Tuđman op 8 april 1997.
Hierna zijn we naar Rovanjska gereden waar we de kustweg nr 8 weer hebben genomen tot in Starigrad waar we naar een camping zijn gegaan aan de kust, camping paklenica is eenvoudig en heeft alle faciliteiten en een mooi strand en dat voor € 14,-. Hier blijven we enkele dagen.
Langs deze mooie kustweg kom je veel dorpjes tegen waar maar 1 huisje staat en ook nog een bushalte is ( zoals bij elk dorpje ) zodat die bewoner gebruik kan maken van die "stadsbus" maar je komt ook nog dorpjes tegenkomt die helemaal onbewoond zijn.
De "magistrale " komt ook door het kuststadje Senj waar je als eerste het Fort Nehaj tegenkomt , deze renaissancevesting in de 16 e eeuw gebouwd ter verdediging tegen de Venetianen aan de de ene kant en de Turken aan de andere kant is thans een uniek museum gewijd aan de piraten van Senj die '"Senjski Uskooci"worden genoemd .
Na Senj bezocht te hebben zijn we verder via de "magistrale" naar Povile gereden naar een eenvoudige camping namelijk Punta Povile. Op deze camping staat St Magdalena`s Church uit de eerste helft van de 16e Eeuw, op zich niets apart maar hoe vaak kom je op een camping een kerkje tegen ?.
Zaterdag 16-06 We gaan het mooie Kroatië verlaten en rijden via de Magistrale naar Rijeka en van daar naar Rupa nabij de grens van Slovenië waar we zonder oponthoud door kunnen rijden en vandaar binnendoor via de 404 met de vele bochten naar Postonja en dan via de 409 naar Ljubljana .
Ljubljana is niet groot, maar wel erg veelzijdig. De oude stad bevat gebouwen uit vele perioden, zoals de Renaissance en het classicisme, maar ook veel modernere gebouwen zijn er te vinden. De bekendste bouwwerken zijn de drie bruggen en het kasteel "Ljubljanski Grad". In de stadsdelen om het stadscentrum heen staan veelal gebouwen uit de communistische tijd. Veel gebouwen in de stad zijn ontworpen door de Sloveense architect Jože Plečnik die nadrukkelijk zijn stempel op de stad heeft gedrukt. Gebouwen als de universiteitsbibliotheek, verschillende kerken, en het stadion van Ljubljana zijn door hem ontworpen, evenals de markt, de drie bruggen en een begraafplaats.
Gezien het hete weer ( 32 gr) zijn we de binnenstad maar niet gaan bezoeken maar hebben we gekozen om naar het camping-resort te gaan in Ljubljana. Na de camper te hebben geplaatst zijn we de douches gaan gebruiken en uit gaan eten in het restaurant wat bij het resort zit wat in onze beleving dus geen 4 sterren was evenmin als de camping.
Het Ljubljana Resort bevindt zich op slechts 300 meter van de rivier de Sava, Ljubljana Resort wordt omgeven door een groot park van 7 hectare en ligt op 5 km van de oude binnenstad van Ljubljana. Het is makkelijk bereikbaar met de streekbus.
We blijven 2 dagen hier omdat de weervooruitzichten mooi zijn ( 32 gr en geen bewolking) en gaan daarna verder naar Oostenrijk. Op advies van de avondreceptionist zijn we de laatste avond in Slovenië pizza gaan eten bij een eenvoudige pizzazaak boven een winkelcentrum, bij de pizzazaak in Ljubliana kon je kiezen uit een kleine of grote pizza en wij hebben gekozen voor een grote , nu bleek die pizza meer dan 40 cm doorsnee te hebben en was rijkelijk gevuld met alle soorten vlees en andere ingrediënten en dat voor een prijs van €7,50 en dan een 1/2 bier voor €2,30 had je voor geen € 10,- goed gegeten en gedronken het was een mooi afscheid van een heel mooi land
Maandag 18-06 We vertrekken via de A2 naar de karawankentunnel van 7,9 km lengte en als we die uitrijden zijn we in Oostenrijk waar we de A10/E55 aanhouden richting Salzburg en voor Salzburg houden we de E52 aan richting München.
Op de E52 kom je al langs de Chiemsee waar we bij afrit 106 bij Ubersee naar Prien am Chiemsee gereden zijn naar een camping aan het water.
De camping ligt op een mooie locatie en heeft buitengewoon mooi en zuiver sanitair maar de plaatsen zijn klein en je staat te dicht op elkaar , gezien de prijs van €29,- all-in is dit veel te duur en zeker geen plaats waar wij 2 nachten verblijven.
Dinsdag 19-6 Afgelopen nacht flink onweer gehad met de nodige stortbuien maar s' morgens waaide het nog hard maar het begon al snel weer warm te worden. Na het uitchecken zijn we om 1000 uur aangereden via de E52 richting Nurnberg waar we de E45 hebben genomen richting Würzburg waar we naar de camperplaats wilde gaan maar omdat het allemaal onderweg soepel verliep zijn we doorgereden Via Keulen ,Venlo zodat we om 1800 uur in Best aankwamen.
We kijken terug op een mooie vakantie waar niet alleen Kroatië ons verbaasde met het zuivere water en mooie kusten maar zeker ook de parken met meren en watervallen maar zeker ook Slovenië, met name in Slovenië viel ons de verzorgde omgeving op zoals de vele bloemen bij de huizen en dat alles zo netjes was ook in de binnenlanden.
Van deze trip hebben 475 foto`s gemaakt hebben wij bijna alleen campings bezocht en hebben wij een totaalafstand van 3902 km afgelegd .
Kijk ook eens op onze andere blogs
https://dehoekiesreizen.blogspot.com/
Peter
Reacties
Een reactie posten