2015 extra paar dagjes door N-Holland o.a Ewijcksluis, Middenmeer , Medemblik, Enkhuizen, Edam, Marken
2015 extra paar dagjes door N-Holland
Dondermorgen 3-9-2015 De weervooruitzichten zijn voor de eerste dagen niet al te best maar we gaan toch richting Schiermonnikoog om mee te doen aan een strandwandeling met teckels , dit is georganiseerd door de Nederlandse Teckelclub afd. Noord. De eerste overnachting is in Hattem wat op de doorgaande route ligt naar Schiermonnikoog.
Het weer viel niet tegen maar verder wandelen dan het mooie centrum van Hattem zit er niet in want Kees is moe van de rit naar Hattem al weten wij niet waarvan .
Vrijdag 4-9-2015 Na een nacht met veel regen zijn we vertrokken richting Lauwersoog waar we overnachten op de camperplaats tegenover de haven, deze camperplaats zijn we meer geweest en ook nu stond het ondanks het slechte weer vol .S`avonds roken we een rare geur die we niet kende , na enig onderzoek bleek dat de huishoudaccu aan het koken was dus meteen de accupolen losgemaakt en alles geventileerd.
Zaterdag 5-9-2015 Gisteravond toch de wekker gezet en vanmorgen toch maar eerst naar de weersvoorspelling gekeken en die was te slecht om te gaan wandelen op het strand van Schiermonnikoog. Je betaald € 30,- voor de oversteek alleen al om goed nat te worden zagen we niet zitten. We hebben besloten om in plaats nat te worden maar een accu gaan kopen in De Weere (N-H) bij firma Boranka. We zijn via Dokkum, Leeuwarden, Harlingen over de afsluitdijk naar De Weere gereden waar de eigenaar van Boranka eerst alles heeft doorgemeten of het aan de accu lag of misschien ook aan de lader en het euvel zat in de accu dus die moest vervangen worden en nu staat er een AGM-accu in. Zonder huishoudaccu werkt ook de pomp van de kraan, en van het toilet niet en de koelkast kun je niet op gas zetten want de ontsteker werkt op 12 V dus een HH-accu was een grote must. Na De Weere zijn naar Schagen gereden naar de camperplaats maar die stond vol en toen eerst naar Van Ewijcksluis waar we op de kop van N-Holland hebben gegeten en met Kees hebben gewandeld.
Van Ewijcksluis ligt in het noorden van de Anna Paulownapolder, op de rand van Waddenzee en het Amstelmeer. De woonkern is ontstaan bij de sluis, tussen het Lage Oude Veer en het toenmalige Amsteldiep. De dijk die het Amstelmeer beschermt tegen de Waddenzee was een voorbeeldproject voor de Afsluitdijk tussen Noord-Holland en Friesland. De ingenieurs staken er veel van op. Door de zachte grond verschoof het dijklichaam en werd de onderlaag er zijwaarts uitgeperst.
Na Van Ewijcksluis zijn we ook nu weer binnendoor naar Middenmeer gereden naar de camperplaats bij het haventje. Middenmeer werd gebouwd vanaf 1932. Het dorp werd toen nog Sluis III genoemd. Het nabijgelegen vliegveld Middenmeer werd in de meidagen van de oorlog in 1940 gebruikt door de 1e Verkenningsgroep van de Koninklijke Luchtmacht. Midden in oorlogstijd, op 1 juli 1941 werd de Wieringermeer een zelfstandige gemeente. De eerste burgemeester was ir. S. Smeding. Op 17 april 1945 werd de Wieringermeerpolder door de Duitsers onder water gezet. Op 11 december 1945 was de polder weer droog en kon met de herbouw van het dorp worden begonnen. In Middenmeer begon de eerste Moedermavo van Nederland; in het dorp staat een monument van deze mavo.
Er zijn 7 plaatsen (worden er 10 gemaakt) waar er nu 3 van bezet zijn , je staat hier met uitzicht op de haven en op 4 min lopen van het centrum van Middenmeer.
Zondag 6-9-2015 Vanmorgen zijn we naar Medemblik gereden naar het oude station waar ook de stoomtrein vertrekt.
Het station is helemaal aangepast aan de oude tijd zo ook de spullen die met de trein verzonden moesten worden zoals koffers,melkbussen en meer van dat spul. De stoomtrein was er jammer genoeg niet die kwam om 1500 uur binnen. Medemblik is de oudste stad van West-Friesland: het verkreeg in 1289 stadsrechten van graaf Floris V, die toen net West-Friesland definitief had onderworpen aan zijn grafelijke gezag. Medemblik was tot 2007 een zelfstandige gemeente, waartoe geen andere woonplaatsen behoorden. De gemeente was een van de kleinste van de provincie Noord-Holland. De huidige gemeente Medemblik ontstond uit een fusie met de gemeenten Noorder-Koggenland en Wognum per 1 januari 2007, gevolgd door een fusie met de gemeenten Wervershoof en Andijk per 1 januari 2011.
Onderweg kwamen op de dijk nog wel een stoomgemaal tegen uit 1869 genaamd 4 Noorder Koggen die vroeger de boel moest droog houden bij te hoog water. Omdat poldermolens afhankelijk zijn van wind, liet het waterschap van de polder De Vier Noorder Koggen ter ondersteuning van de molens in 1869 een gemaal op stoomkracht bouwen.
Na Medemblik zijn we binnendoor naar Enkhuizen gereden ,Enkhuizen staat o.a bekend als de 'Haringstad' vanwege haar verleden als centrum voor de haringvisserij en van de "Enkhuizer Almanak".
De stad is, onder meer vanwege de watersport, een belangrijk toeristisch centrum (jachthavens, Sprookjeswonderland, Zuiderzeemuseum). Daarnaast telt het stadje internationaal vermaarde zaadbedrijven en tuinbouw, alsmede een cluster van kunststofindustrie. In Enkhuizen wordt nog Enkhuizens gesproken, een West-Fries dialect.
Hier troffen we ook nog een klein hokje aan wat het "rijksmagazijn" moet zijn ,mag hopen dat het rijk meer in bezit heeft als wat er in dat hokje past.
Vanuit Enkhuizen zijn we via Hoorn naar Edam gereden ,Edam ontstond bij een dam aan de IJe of E die in de Zuiderzee uitmondde. Omstreeks 1230 werden de zeegaten van de Zuiderzee afgedamd. Bij de dam moesten de goederen worden overgeladen en kon tol worden geheven. Zo kon Edam tot een handelsplaats uitgroeien. Scheepsbouw, haringvisserij en kaashandel brachten Edam tot grote bloei.
Edam is vooral bekend als een stadje met veel oude mooie gebouwen en veel water met kleine bruggetjes, Amsterdam in het klein lijkt het wel en natuurlijk de Ëdammer kaas ".
Na Edam zijn we een stukje terug gereden naar de camperplaats in Oosthuizen.
Maandag 7-9-2015 Vanmorgen zijn we eerst naar Volendam gereden , onze verwachting was dat het stil zal zijn op Maandag maar het tegendeel was waar want Volendam had vandaag de laatste dag van de jaarlijkse kermis en die wordt hier gevierd zoals carnaval in het zuiden, om 930 uur zaten de terrassen vol en ook de dijk stond vol met "Volendammers" die al vroeg in de ochtend feest aan het vieren waren met veel bier en verklede personen. Alleen waar geen cafe`s waren was niemand te zien zelfs geen toeristen.
Na het aanschouwen van het feestgedruis zijn we over de braderie en de kermis gelopen waar weinig of geen mensen waren zijn we over de "dijk"gelopen en konden alles rustig bekijken zoals de zuiveltentoonstelling en de rust op het einde van de dijk zelfs de mussen in de top genieten van de rust.
Volendam heette oorspronkelijk Follendam. Oorspronkelijk kwam hier de IJe of E, waaraan de plaats Edam lag, in de Zuiderzee. In1357 groeven de Edammers een kortere verbinding tussen het Purmermeer en de Zuiderzee. Daarna werd voor de oude haven van Edam een dam aangelegd en de oude haven werd dichtgemaakt; vandaar Follendam. Zo kreeg Edam een nieuwe haven, het Oorgat. Al snel vestigden zich hier boeren en vissers. Ook bleven sommige grondwerkers na de beëindiging van het graafwerk achter in het nieuwe ontstane dorp.
Na Volendam zijn we verder gereden naar Monnickendam waar niet veel te beleven was op Maandag.
Na een rondwandeling door Monnickendam zijn we verder gereden via N247 en de A10 naar Durgerdam ,In vroeger eeuwen waren vooral scheepvaart en handel middelen van bestaan in Durgerdam. Toen daar in de achttiende eeuw minder emplooi was, stapten velen over op de visserij. Met de afsluiting van de Zuiderzee, in 1932, verdween ook die inkomstenbron grotendeels. Tegenwoordig zijn vele inwoners forensen.
Er is ook enige toeristische bedrijvigheid (horeca).Tot de historische gebouwen behoren: de protestantse Kerk van Durgerdam en een gebouw uit 1687 met klokkentoren dat bekendstaat als de Kapel maar dat niet-religieuze functies heeft gehad zoals school en raadhuis. De kerk staat aan een zijstraat van de dijk. Het is een waterstaatskerk uit 1840 met begraafplaats. Het zaalvormige kerkgebouw heeft door lisenen gelede zijmuren en een dakruiter. Durgerdam heeft allemaal verschillende kleuren huizen en staan allemaal met uitzicht op het water . Hierna zijn we over het dijkje via Uitdam richting Marken gereden ,Uitdam is groter dan Durgerdam want Uitdam heeft aan 2 zijden van de weg huizen staan en Durgerdam maar aan een kant van de weg want het is maar een straat lang meer niet. We hebben het dijkje helemaal gevolgd tot in Marken waar we naar de parkeerplaats zijn gereden waar we ook de nacht doorbrengen.
Marken is een voormalig eiland, nu een schiereiland, in het Markermeer dat sinds 1957 via een dijk met het vasteland verbonden is.Het behoort tot de gemeente Waterland in de Nederlandse provincie Noord-Holland.Al minstens een eeuw is het voormalige vissersdorp een belangrijke toeristische trekpleister. De opvallende klederdracht heeft daaraan bijgedragen. Karakteristiek zijn de houten huizen op palen. Nog ouder zijn de zogenaamde "werven", kunstmatige verhogingen waarop werd gewoond.
Vandaag ook Marken bekeken zowel het toeristische gedeelte als het nieuwere gedeelte, na een praatje met de postbode/krantbezorger zweten we dat Marken in verval raakt want de oudere vertrekken en de jeugd wil er niet wonen de reden was te veel onderhoud en geen luxe in die oude houten huisjes. Nu worden ze soms opgekocht om ze te verhuren maar de drukte van weleer was ver te zoeken tegenwoordig volgens de geboren en getogen Markense postbode.De oude vuurtoren is bewaard gebleven , de mensen zijn hier vriendelijk en ook de beesten zoals onze teckel ondervond toen hij gekust werd.
Dinsdag 8-9-2015 Vanmorgen hebben we de rit richting thuis ingezet , ondanks dat we bijna elke dag regen hebben gehad hebben we toch veel gezien en was het een mooie rit .
kijk ook eens op onze andere blogs
https://dehoekiesreizen.blogspot.com/
Peter
Reacties
Een reactie posten