2015 Noord Zweden ( beetje Noorwegen & Finland)
2015 Noord Zweden
( beetje Noorwegen & Finland)
Dit is de globale planning die we gemaakt hebben
Ledsen vi är på semesterV
We gaan via de veerdiensten Puttgarden- Rødby en Helsingør- Helsingborg heen en dan beginnen we op de E 20 bij Helsingborg voor onze rondreis naar Noord-Zweden, enkele wegennummers die we volgen zijn E 45, E18 , E16 , 26 , 310 , 296 , 342 , E12 , E10 ,E4 maar het merendeel zal wel "binnendoor wegen" worden zelfs via Noorwegen & Finland.
Km stand 56436
Zaterdag 30 -05-2015
Om 800 uur zijn we vertrokken uit Best richting Zweden. Eerst naar Duitsland voor de overtocht naar Denemarken.We kwamen na de nodige stops voor onze Kees om 1600 uur aan bij de haven van Puttgarten en na het kopen van een combiticket voor Zweden hebben we nog 1 1/2 uur gewacht voor we de boot op konden. Eenmaal in Denemarken zijn we doorgereden naar Farø (Grønsundvej Bogø N 54.94857 O11.98709) naar de camperplaats aan het water,deze gratis camperplaats is voorzien van een sanistation en toiletten.
Zondag 31-05-2015
Na een heerlijke rustige eerste nacht zijn we verder gereden richting Varberg, deze plaats zijn we meer geweest en nu zijn we ook naar de overnachtingplaats gegaan bij de burcht (strandgatan N57.12187 O12.24160) waar ruimte genoeg was.Varberg staat bekend om zijn mooie paviljoen ,de burcht is het meest opvallende historische gebouw,vooral vanwege zijn omvang want het heeft geen architectonische uniformiteit. Het werd eerst gebouwd als een kasteel in 1280.
Zoals de vorige keer ook nu weer veel oude klassiekers van auto`s die daar hun rondje doen om hun gepimpte auto`s te showen.
Overdag het mooie Varberg bezocht waar men druk bezig is om de oude mooie gebouwen te restaureren.S`avonds stonden wij er alleen en zijn hebben toch besloten om een andere slaapplaats te nemen en zijn eerst bij de haven geweest maar een overnachting van € 36,- vinden wij abnormaal vooral voor alleen je camper te plaatsen en geen voorzieningen.Vanuit de haven naar de 2e plaats gereden in Varberg maar die was verlaten dus verder gereden naar de niet meer in gebruik zijnde camperplaats bij het vliegveld ( Getterøvagan N57.12187 O12.22364 ) in Varberg ,een mooie plaats met hofjes maar geen voorzieningen maar wel rustig.De nacht kenmerkte zich door de zware regenval maar we stonden op verharde ondergrond dus geen problemen met wegzakken .
Maandag 01-06-2015
Vanmorgen scheen het zonnetje weer maar nog steeds een harde frisse wind maar daar hebben we weinig last van,na het ontbijt zijn we binnendoor ( vermijd snelwegen op TomTom) naar Smøgen gereden naar het mooie haventje en dorpje met allerlei gekleurde houten huisjes. Smögen is bekend vandaag om zijn lange, houten pier (ongeveer 600 meter), gevuld met winkels in de oude vissers hutten,die worden bezocht door een groot aantal toeristen in de zomer. Smögen is één van de meest populaire toeristische bestemmingen aan de Zweedse westkust, bekend om zijn vis, garnalen en andere zeevruchten.
Na de rondwandeling door Smøgen zijn we via de mooie en ruwe natuur naar Hovenäset gereden waar we bij de brug gestopt zijn voor het mooie uitzicht van dit stukje mooi Zweden.
Vanuit de brug is het een paar minuten naar Kungshamn naar camping Johannesvik , een 4* camping waar we met nog 3 campers stonden en wat stacaravans.
Dinsdag 02-06-2015
Vandaag zijn we naar Bastnas gereden naar het bekende autokerkhof in de natuur ,begin jaren vijftig zijn twee broers, Rune en Thomas een autosloperij begonnen. De oudste auto’s staan midden in het bos. Later zijn ze ook de omliggende akkers gaan gebruiken. Halverwege de jaren zestig werd in Zweden de APK ingevoerd. Omdat veel mensen dachten dat hun auto vast niet goedgekeurd zou worden, werd hij naar de sloop gebracht.Veel auto’s zijn volledig overwoekerd door bomen en struiken en helemaal begroeid met mos. Verrassend genoeg zijn veel auto’s er nog relatief goed aan toe ondanks dat ze er nu zo’n 40 jaar staan. Juist doordat het zo’n groot gebied in het bos is, maakt het een extra interessant autokerkhof. Om ieder hoekje is wel weer een nieuwe ( lees: oude) auto te vinden. Volgens een globale schatting staan er in totaal ongeveer duizend auto’s. Aan het bouwjaar te zien zijn er daarna toch nog wel wat auto’s bij gezet, zoals een verdwaalde Volvo 140 of Volvo 240. Bastnas ligt aan het einde van een lange weg van geen 2 meter breed waar je geen auto moet tegenkomen want passeren kan op weinig plaatsen .
Na Bastnas zijn we over dezelfde weg teruggereden ( kan niet anders) richting Arjan van daaruit binnendoor naar Aurskog-Holand in Noorwegen waar we overnacht hebben aan de Ringshangveien ( N59.82742 O11.72200).Ook hier in Noorwegen vind je mooie kleurrijke huizen.
We zijn via Noorwegen gegaan want de plaats waar we naar op weg zijn ligt in dezelfde lijn naar het noorden namelijk Funäsfjällen in Zweden.
Woensdag 03-06-2015.
Vanuit Aurskog-Holand zijn we via Ørje en Elverum richting Zweedse grens gereden en bij Grundforsen zijn we de grens gepasseerd.Verder binnendoor gereden via de "25" en op tijd pauze op een van de mooie parkeerplaatsen.
Onderweg komen we de besneeuwde toppen tegen en ook veel "Ijslands mos "wat hier in overvloed groeit. IJslands mos heet natuurlijk zo omdat het onder andere in IJsland groeit. Verdere vindplaatsen zijn Scandinavië, het noorden van Groot Brittannië, Groenland en het noorden van Noord Amerika. Het komt eveneens voor in bergstreken boven 2600 meter. In het Nederlands heeft het enkele volksnamen: zeemos, langmos, langenthee en schurftmos. In Scandinavië werd deze mossoort gegeten als er te weinig ander voedsel was. Het is één van de belangrijkste voedselbronnen voor rendieren. Vanaf eind 17e eeuw begon men dit voedsel als geneeskruid te zien en gebruikte men het tegen tuberculose, hoest en koorts.
Ook een "creaschool" voor Lapland onderwijs tref je onderweg.
En verder hebben we de "311" gevolgd richting Särna naar de camperplaats (N61.56175 O 13.08795).Een eenvoudige camperplaats maar wel met een mooi uitzicht.
Nabij de camperplaats komen we de laatste restjes sneeuw van deze streek tegen waar onze "Kees"wel even in wil graven.
Donderdag 04-06-2015.
Vandaag zijn we naar Funäsdalen gereden richting Noorse grens om wat rendieren te spotten en ja net voor de Noorse grens komen we er een 50 tegen gedeeltelijk los over straat maar ook veel bij een weiland waar ze stonden te grazen.
Nabij de rendieren komen we ook een mooie waterval tegen .
Vandaag blijven we slapen in Funäsdalen bij de kerk onderaan de berg ( N62.54794 O12.53896). Funäsdalen is een plaats in de gemeente Härjedalen in het gelijknamige landschap Härjedalen en de provincie Jämtlands län in Zweden. De plaats heeft 798 inwoners (2005) en een oppervlakte van 166 hectare. De plaats ligt aan het meer Funäsdalssjön. De plaats ligt in het skigebied Funäsdalsfjällen hier zijn in totaal 122 skipistes en vierendertig skiliften te vinden. De grens met Noorwegen ligt ongeveer twintig kilometer ten westen van de plaats.
Vrijdag 05-06-2015.
Vanuit Funäsdalen zijn we naar Hackås gereden waar veel hunnenbedden zijn en oude kerken maar daar aangekomen is het van alles maar 1 dus dit heb je zo bekeken. Ook kwamen we onderweg een "meteoriet-inslag" tegen waar we het gat zijn gaan bekijken
Ook op deze dag kwamen we weer rendieren tegen die vanuit het bos de weg overstoken.
Vanuit Hackås zijn we naar Strömsund gereden en hebben daar koffie gedronken aan de waterkant in het centrum. Strömsund is gelegen in een breed rivierdal Ströms Vattudal,waarin het meer Dragan ligt. Strömsund is gebouwd op de beide oevers van het meer. Voor de Europese weg 45 is er een brug aangelegd.
Voor te overnachten was hier geen mogelijkheid dus hebben we onze weg ( 342) vervolgd richting Gäddede, maar bij Gubbhögen zijn we blijven overnachten op een "natuurcamping" .
Dit is een camping waar je op vrijwillige basis betaald en je kunt gebruik maken van alles wat er staat zoals gratis hout,potten en pannen,dekens,sani,bronwater en zelfs een binnenhuis BBQ zodat je niet nat word. Het weer is stralend wat ook zijn effect heeft op het slapen want je ziet de zon onder gaan en ook meteen weer boven komen dus een goede verduistering is een pre.
Zaterdag 06-06-2015
Vandaag hebben we de "Wildernisroute" een stuk gereden en het is meteen raak want onderweg steken er met regelmaat herten over en langs de weg loopt een mooie vos op zoek naar een prooi .We gaan dan bij Fagelberget de route een stukje verlaten om de Hällingsåfallet waterval te bekijken en om daar te komen moet je 27 km over een zand/grind pad waar je tegenliggers maar op enkele plaatsen kunt passeren. Daar aangekomen zie je enorme watermassa's 43 meter de diepte in storten,en vervolgens persen ze zich door een nauwe canyon in dit geval Europa's langste met water gevulde bergkloof. Na 800 meter verbreedt de waterloop zich weer en stroomt die in een rustiger tempo drie kilometer verder tot hij uitmondt in het Hetögeln-meer. In de zomer lichten er regenbogen op in de waterdamp, en in de sproeinevelzone groeien zeldzame mossen en korstmossen wat ook goed zichtbaar is op alles in de omgeving van de waterval.
Aangekomen bij de waterval is er een grote parkeerplaats ook voor bussen maar hoe die daar moeten komen is ons onduidelijk.Wel is er zoals overal in Zweden een toilet en een BBQ met droog hout voor diegene die het nodig hebben. Na de mooie waterval hebben we het zandpad aan de andere kant terug gevolgd richting Fatmomakke, want daar zouden veel voorwerpen gevonden zijn uit het stenen tijdperk.
Onderweg komen we door de hoge bergen waar nog volop sneeuw ligt op sommige plaatsen 3 meter hoog en ook de meren zijn nog bevroren.
Onderweg zie je nog net het bordje Lapland staan in de sneeuw. Ook dit grote gedeelte van de Wildernisroute geen verharde weg maar een split/zand weg maar op de gaten na goed te rijden.
We gaan in Fatmomakke ( N65.08776 O15.13860) slapen op de "natuur camping" maar zonder voorzieningen gelegen aan het Kultsjonmeer. Het gebied van Fatmomakke werd eerst bewoond (en weer verlaten) door de Saami met hun rondtrekkende rendierkuddes.
Zondag 07-06-2015
We gaan nog een stukje Wildernisroute rijden naar Vilhelmina en onderweg komen we de nodige rendieren tegen die we op een hele kleine afstand op de foto kunnen zetten .
Halfweg langs het Kultsjonmeer komen we ook de Trapstegforsen watervallen tegen die nu nog kalm was maar gezien het smeltwater wat er nog moet komen zal dat binnenkort anders zijn.
Onderweg komen we Kolgårdens Stugby & Camping tegen aan de Lövliden 16 in Vilhelmina tegen ( een van de weinige) en blijven we hier vandaag staan en ook om de nacht door te brengen. Kolgårdens camping is een mooie camping met fijn sanitair voor €21,- all in. We blijven hier 2 nachten .
Om een indruk te krijgen foto hierboven is genomen om 1915 uur en foto hier onderom 0300 uur s`nachts ( niet bewerkt ).
Dit dorpje wat 3 km ligt van Vilhelmina ligt ook aan een snelstromende rivier zoals je veel ziet in Zweden
Maandag 08-06-2015.
Vandaag een rustdagje op de mooie camping en het dorpje nabij de camping bekeken, ook hier zie je veel omgebouwde auto`s die maar 2 versnellingen meer hebben en waar de jeugd zonder rijbewijs mee mag rijden maar ook hier veel klassiekers.
Dinsdag 09-06-2015.
Vandaag zijn we naar Arvidjauer gereden naar de nederzetting van de Laplanders oftewel Samen genoemd, in deze stad is een nederzetting ( Lappstaden ) van vroeger geheel nagebouwd met de orginele huisjes en opslagruimtes. Arvidsjaur (Samisch: Árviesjávvre) is een industriestadje (tätort) in en het bestuurscentrum van de Zweedse gemeente Arvidsjaur. Het is gelegen op de zuidelijke oever van het Arvidsjaursjön. De omgeving van het plaatsje werd rond 1757 door de Zweden gekolonialiseerd, daarvoor was het een nederzetting van de Saami. Deze Saami komen nog elk jaar op de rendiermarkt waarbij het “vee” opnieuw verdeeld wordt over de eigenaren; oudere dieren worden geslacht en jongere dieren gebrandmerkt. In het centrum van het stadje staat een woonwijk Lappenstaden (Lappenstad), waar de Saami nog volgens traditie kunnen leven. Het is daarbij een soort open museum voor de Zweden.
Het stadje kan voor haar ontwikkeling geen kant op. Het ligt ingeklemd tussen het meer aan de noordkant en aan de zuidwest kant ligt de Prästberget van 570 meter hoog
Het Samen volk had vroeger hele kuddes met rendieren. Die kudde`s kom je onderweg nog steeds tegen al weet je nu niet wie de eigenaar is . Hier is goed te zien hoe men in die tijd sober leefde maar waarschijnlijk wel gelukkig, de onderste foto zijn de huisjes nu.
Na Arvidsjauer zijn we eerst naar de bovenkant van de Storforsen-waterval gereden via een 9 km lang grindpad. Storforsen is een stroomversnelling in Zweden. De stroomversnelling bevindt zich in de rivier de Pite älv in het noordelijke landschap Norrbotten, nabij Vidsel ongeveer 40 km ten noordoosten van Älvsbyn. Het gemiddelde debiet is ongeveer 250 m³/s, maar rond midzomer kan dit tot 870 m³ m/s oplopen. Het water verliest 82 meter hoogte over een afstand van 5 km. Vroeger werd de rivier hier gebruikt om boomstammen in te transporteren, maar tegenwoordig is de omgeving een natuurreservaat.
Na de bezichtiging van dit watergeweld van boven zijn we richting Ostrand en Bredsel gereden waar we bij Johannestorp bij het restaurant het onderste gedeelte van de Storforsen waterval tegenkwamen.
Woensdag 10-06-2015.
Vandaag zijn we naar Jokkmokk geweest en hebben de leefwijze van het "Samenvolk" bekeken bij de oude kerk ,die trouwens opnieuw is opgebouwd in orginele stijl van vroeger.
Na Jokkmokk zijn we naar Gällivare gereden ook hier komen we weer veel rendieren tegen de een nog mooier dan de andere
Op weg naar Gällivare komen we een kloof tegen waar de waterkrachtcentrale de elektriciteit opwekt, het begin is klein maar de kloof is vanouds her groter gemaakt door de waterstromingen. Na Gällivare zijn we verder naar Lansjärv gereden, Lansjärv ligt aan de Europese weg 10 die hier voert over de oude ertsweg van het mijnengebied naar de kust. Net voor Gällivare kwamen we nog een rommelwinkeltje tegen langs de weg wat van alles verkocht wat maar enigszins met Zweden te maken kon hebben .Na het bezoek aan het winkeltje werd het tijd voor een koffiestop op een van de mooie locatie`s die Zweden rijk is .
Zo kun je op veel parkeerplaatsen gebruik maken van de kant en klare BBQ met hout er bij en verdere voorzieningen die een verblijf kunnen veraangenamen.
In lansjärv ( N66.65069 O22.18361) hebben we geslapen op een trafikverket waar een sani station bij is en toiletten.
Lansjärv (Fins: Lanttijärvi) is een dorp binnen de Zweedse gemeente Överkalix. Länsjärv is naast de bebouwing rondom Tallvik / Överkalix het enige gebied met stedelijke bebouwing. Lansjärv ligt op de grens met de gemeente Gällivare. Länsjärv ligt bij de overgang van het Övre Lansjärv naar het Ytter Lansjärv en in feite ligt het dorp langs de Skrövån, die door de meren stroomt.
Donderdag 11-06-2015.
Eerst uitgeslapen en toen vertrokken richting Övertorneå naar de Finse grens, in Övertorneå hebben we eerst de achthoekige kerk bekeken.
Het ingeklemd tussen de Torne en de heuvel Isovaara; midden in het dorp ligt nog een andere heuvel: Särkivaara. Het dorp heette oorspronkelijk Matarenki (Fins) of Matarengi (Meänkieli); een deel van het dorp heeft nog steeds de Samische naam. Dat deel ligt ten oosten van de Riksväg 99
Van daar uit Finland in langs de Torneälven wat een snelstromende rivier is waar men blijkbaar goed kan vissen.
Onderweg hebben we gegeten aan het water van de Torneälven in Kainuunkÿla. Hier was een mooi plaatsje aan het water nabij het bejaardentehuis. Als je het soort banden bekijkt wat er bij de huizen ligt kun je daar uit op maken wat voor winters men hier heeft.
Bij Tornio zijn we weer de grens gepasseerd naar Zweden waar we bij de grens een Ikea tegenkwamen en hebben die even bezocht .Na een softijsje van Ikea voor ons alle 3 zijn we naar een camping gereden in Kalix .Deze camping is heel eenvoudig en ligt aan de rivier (Kalixälvenrivier) op loopafstand van het centrum.
De plaatsen hebben wel allemaal een mooi uitzicht op de rivier zoals hieronder.
Kalix is de enige plaats binnen de Zweedse gemeente met dezelfde naam, die een stad genoemd kan worden. Het is tevens het bestuurscentrum van die gemeente. Kalix is Zweedstalig. De kleine Finse minderheid spreekt van Kainuu; in het plaatselijke Finse dialect Meänkieli wordt gesproken over Kainus. Kalix is afgeleid van het Saami woord voor koude: Kales, langzaam verbogen tot Kalas en Kalix. De Kalixälven (letterlijk dus koude rivier) mondt hier uit in de Botnische Golf. Kalix maakt deel uit van een verstedelijkt gebied op de oevers met Bredviken, Karlsborg, Risögrund, Nyborg en Rolfs. Het is daarom één van de drie grote agglomeraties ten noorden van deze breedtegraad: Kiruna en Gällivare zijn de andere, die als agglomeratie meer dan 10.000 inwoners hebben.
Vrijdag 12-06-2015.
Vandaag zijn we naar Gammelstad Kyrkestad geweest Het kerkdorp Gammelstad (Zweeds:Gammelstads kyrkstad) is één van de veertien werelderfgoederen op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO in Zweden en is opgenomen op deze lijst in 1996, het is een cultuurerfgoed.
Het kerkdorp is gelegen binnen de stad Gammelstad en ligt ongeveer 5 kilometer buiten het centrum van de stad Luleå in de provincie Norrbotten in Noord-Zweden.
Een kerkdorp bestaat uit een centrale kerk, met huizen eromheen, waar de gemeenteleden kunnen overnachten. De stallen liggen direct buiten het dorp, de waterput voor de paarden water te geven was ook in het dorp gemaakt. De reden om een Kerkdorp in te richten is het grote gebied dat bij een parochie of kerkgemeente hoort. Door de grote afstanden was het vroeger niet mogelijk voor de gemeenteleden om aan te reizen, een kerkdienst bij te wonen en terug te keren op dezelfde dag. Daarom bracht men een nacht door in het kerkdorp. Het oponthoud in het kerkdorp werd niet alleen gebruikt voor het bezoek aan de kerk. Allerlei inkopen en zaken werden dan ook afgehandeld, zodat kerkdorpen zich ook tot zakelijke centra ontwikkelden. In de winter kwam men per arrenslee als men die in bezit had.
Na dit bezoek zijn we verder gereden naar Jävre, Jävre is een stadje binnen de Zweedse gemeente Piteå. Piteå (in plaatselijk dialect Pite) is een Zweedse havenstad in het noorden van de Botnische Golf. Piteå ligt zelf niet aan de golf, maar enigszins in het binnenland. Het wordt door de Pitsundet verbonden met de zee. Piteå is het bestuurscentrum van de gelijknamige gemeente en is daarvan ook de plaats met de meeste inwoners. Piteå ligt aan de monding van twee rivieren, de Pite älv en de Kleine Piterivier. Het is het meest zuidelijk gelegen plaatsje van enige betekenis van zowel Norrbottens län als van Norrbotten. De Europese weg 4 loopt van zuidoost naar noordwest door het dorp en steekt hier de rivier Jävreån over.
Jävre heeft een jachthaven aan de Jävrefjord waar ook de camperplaats is ( N 65.14340 O 21.50848), een fjord van de Botnische Golf. Ongeveer 6 kilometer oostwaarts ligt Jävreholmen, een eiland genoemd naar het stadje.
Zaterdag 13-06-2015.
We blijven nog een dag op deze camperplaats.
Zondag 14-06-2015.
We zijn in Gammelstad geweest en nu blijkt dat een soort gelijke stad er ook is in Lövånger. Eenmaal aangekomen hebben we een rondleiding gehad in een oud "winterhuis" het zogenaamde Sockenmuseet waar de geschoten beer bij de voordeur hangt , verder is het goed zichtbaar hoe men vroeger leefde in zo`n woning.
In Lövånger had men 117 huisjes voor de kerkgangers die van heinde en ver kwamen om de mis bij te wonen, die kerkgangers konden dan overnachten in de kleine huisjes om zo op Zondag toch aanwezig te kunnen zijn in de mis .
De huisjes waren simpel ingericht met minimale benodigdheden zo was ook hier net als in Gammelstad een stoof en een bedstee en een tafel en stoelen meer dan genoeg luxe.
Na een rondtour door het "Kyrkedorp" zijn we verder gereden naar Umea waar we bij de haven aan de strandpromenade overnachten op de camperplaats ( N 63.82786 O 20.22283 ).
Op deze camperplaats komen veel Zweden langs die gaan wandelen of joggen langs de snelstromende rivier. De stad staat in Zweden bekend als de 'berkenstad' omdat er veel lanen met berkenbomen zijn. De Ume älv (Ume-rivier) of Umeälven is een van de grootste rivieren in het noorden van Zweden. De rivier is ongeveer 467 kilometer lang en stroomt van haar bron Överuman (bij de Noorse grens) naar het zuidoosten, waar het bij nabij de stad Umeå) in de Botnische Golf stroomt. De grootste zijrivier is Vindelälven. De rivier ontspringt in het bergmassief Vindelfjällen.
Maandag 15-06-2015.
Vandaag gaan we via het centrum van Umea via de E 4 richting het zuiden langs de kust. We gaan op zoek naar een camping om wat was te doen en nog meer van die huishoudelijke zaken en na veel campings die oftewel gesloten waren of een uitstraling hadden van niks zijn we op 8 kilometer van de E4 aangekomen bij camping Solbacken in Bonässund aan de Dekarsön 300. Deze camping ligt boven op een "berg" op het eiland Dekarsön , zo kijk je mooi uit over het water.
De camping kost 210kr incl. zwembad,douche,wasmachine,ectr.
Dinsdag 16-06-2015.
We blijven nog een dagje op deze mooie camping voor alle was te doen en meer van die zaken, hier is veel ruimte voor onze teckel om te spelen en te rennen en het hoge gras vind hij heerlijk om in te ravotten.
Woensdag 17-06-2015.
Vandaag we richting Härnosänd gereden en onderweg kwamen de Sandöbronbrug tegen , deze brug die sinds 1997 in gebruik is zorgt er voor dat men de 13 Kilometer lange omweg door het Ångermanälven-vallei naar Härnosänd niet hoeft te rijden.
De brug is 1800 meter lang en hangt aan 180 meter hoge masten en er ies hier een parkeerplaats gemaakt om dat er veel mensen dit bouwwerk van dichtbij willen zien. Vanuit de brug zijn we verder gereden richting Härnosänd naar de camperplaats op de Magasinsgatan ( N 62.636069 O 17.937343) aan het water,dit is een parkeerplaats speciaal voor caravans en campers om te parkeren midden in de mooie stad nabij het oude centrum en winkels. De stad ligt aan de Botnische Golf en heeft een natuurlijke haven. Een gedeelte van de stad ligt op het eiland Härnön. Ten noorden van de stad begint het gebied met de naam Hoge Kust, dit gebied staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO.
In de stad ligt de kathedraal van Härnösand, ook ligt er een campus van de Mittuniversiteit in de stad. We maken hier kennis met een leuk stel in een Zweedse camper, het zijn ras Amsterdammers ( geboren in Friesland !) die al jaren in Zweden wonen op een blijkbare mooie omgeving.
Na een wandeling door het centrum van Härnosänd gaan we nog even kletsen met de Amsterdamse buren tot het te laat word , donker niet want dat word het niet.
Donderdag 18-06-2015.
We zijn na de ochtend klets met z`n vieren naar de grote kringloop geweest waar voor openingstijd al een 20 mensen stonden te wachten .Na het eten hebben we afscheid genomen van de "Amsterdamse buren" en de afspraak gemaakt dat we tijdens het volgende Zweedse bezoek we hun zullen opzoeken. Na Härnosänd we naar Hudiksvall gereden en hebben daar het mooie centrum bekeken met name de pittoreske pakhuizen en de oude brug uit 1896 aan het Sundskanal in Hudiksvall.
Hierna zijn naar een "boscamping" geweest maar daar was niemand te bekennen.
Aangezien er niemand was zijn we verder gereden en net voor Söderhamn zijn we gestopt op de camperplaats ( N 61.41449 O 16.98621) Alebosjön Travikplatz in Norrala om te overnachten , hier stonden we met een Deense camper en enkele caravans .
Deze plaats is net als zo vele parkeerplaatsen aan het water voorzien met toiletten.
Vrijdag 19-06-2015
Vandaag gaan we verder binnendoor rijden om een "midzomernachtviering " te treffen en zetten onze route voort richting Söderhamn waar we ook de Oscarsborgtoren willen bekijken.
Deze toren staat boven op de Östra Berget waar je een mooi uitzicht hebt over Söderhamn maar de toren zelf was gesloten dus de 125 treden zijn ons bespaart gebleven en ook het nog mooiere uitzicht.
Verder hebben we het kleurrijke centrum bekeken van Söderhamn wat rustig was waarschijnlijk door de feestdag.
Na Söderhamn zijn we richting Gävle gereden en door deze mooie stad verder richting Falun naar de plaats waar de grondstof wordt gewonnen voor de "Falurode"verf die men overal in Zweden gebruikt.
In Falun is een grote groeve die we gaan bekijken. De verf wordt al sinds de 17de eeuw gemaakt van ertspoeder met ijzersulfaat uit de Falumijn.
Er is een groot Gruvmuseet ( museum) bij wat in 2001 is uitgeroepen tot UNESCO-werelderfgoed. In de vele kleine dorpjes kom je ook de klassieke Zweedse schuren tegen maar in al dorpjes die we onderweg tegenkwamen hebben we geen "midzomernachtfestiviteiten" aangetroffen dus zijn we gestopt nabij Rämmen op Bergslagsgatan aan de 245.
Deze camperplaats ( N 60.03910 O 14.27378) stonden 3 campers uit Zweden en een caravan uit Duitsland, als je zo`n plaats treft dan is dit is het voorbeeld van ideale rust in een prachtige omgeving.
Zaterdag 20-06-2015.
We blijven nog een dagje op de mooie rustige plaats .
Zondag 21-06-2015.
Vandaag gaan we verder richting Örebro waar we onderweg nog een mooi dorpje tegenkwamen waar men de "openbare"kunst aan het promoten was , ook het dorpje zelf had een leuk centrum met veel oude elementen .
Hierna zijn we naar Örebro gereden , in het begin van de 20e eeuw stond Örebro bekend als de schoenen-stad door de grote hoeveelheid aan schoenfabrieken. Halverwege de 20e eeuw ging het meer over in diensten, service en onderwijs.
Örebro is ook bekend van het kasteel in het midden van het centrum en ook van de watertoren 'Svampen' (de paddenstoel) en van het "Wadköping" wat een openlucht museum is aan de boulevard langs de Svartan , na bezichtiging hebben we bij de camperplaats ( N59.27778 O 15.25361) een dagje aan het water vertoefd waar ook weer een BBQ ter beschikking stond inclusief hout.
De bedoeling was om hier te blijven slapen maar we zijn s`avonds toch nog vertrokken naar Vadstena naar de camperplaats (58.446611 O 14.88667) bij het oude slot.
Dit slot is in 1545 gebouwd als fort tegen de Denen verder is Vadstena vooral bekend door het Sancta Brigitta Klooster. Brigitta was een weduwe van acht kinderen die in de 14e eeuw visoenen kreeg en in Rome toestemming aan de paus vroeg om een orde op te richten. Het klooster werd een belangrijke bedevaartplaats. Birgitta overleed in Rome. Haar overblijfselen werden in een kist door één van haar dochters teruggebracht naar Vadstena.
Maandag 22-06-2015.
Vanmorgen hebben we nog geen 40 km gereden naar camping Getingaryds in Gränna (N58.09625 O 14.53300), een 3* camping waar we het luxe gaan gebruiken. Het is een eenvoudige camping met mooi schoon sanitair en alle voorzieningen voor €25,- maar alleen cash te betalen. Onze teckel Kees vermaakte zich hier best op het gras en de knuffel met het paard vond hij blijkbaar ook prettig .Gränna is bekend om typische rood-wit gestreepte zuurstokken in de vorm van kleine wandelstokjes, die polkagris genoemd worden, en om zijn jaarlijkse 'ballonnendag' ter ere van poolreiziger Salomon August Andrée, die omkwam toen hij met z'n ballon de Noordpool bereiken wilde.
Op deze camping in Gränna is het midzomernachtfeest blijkbaar ook gevierd want hier troffen we de versierde "Meiboom"nog aan.
Dinsdag 23-06-2015.
Vandaag naar de grote kloof Skurugara geweest in het natuurreservaat nabij Eksjö. Skurugata is een canyon in Eksjö Zuid- Zweden , een 800 meter hoge kloof , die 20 tot 35 meter diep en 7 tot 24 meter breed loopt.
Er zijn verschillende theorieën zijn oorsprong maar een van de meest populaire theorieën is dat het gemaakt is door parallelle breuken . De bergen rond de kloof zelf en de stenen verspreid over de bodem bestaan grotendeels uit grijs-bruin en donker bruin porfierachtig rots met elementen van kwarts en rode veldspaat . Verschillende soorten mos groeien in en om de kloof, met inbegrip van Junger-mannia orcandesis en Steodon inponens.
Het gebied is uitgeroepen tot een natuurreservaat (bos en wildreservaat ) door de County Forestry Board en het is verboden om de vegetatie beschadigen, om te kamperen , om met motorrijtuigen te rijden of om zwerfvuil achter telaten. Wandelen is toegestaan (en aangemoedigd) met een 2000 meter lange wandelpad door zowel de kloof en naar de heuvel van Skuruhatt een hele wandeling .
Na een stevige klim van enkele uren heen en terug met veel regen de top bereikt maar hebben we genoeg van de ongerepte natuur in Zweden en voor de liefhebbers van de kloof een goede conditie en schoeisel is een vereiste, mocht je een rustpauze in willen lassen dan is er een mogelijkheid om gebruik te maken van de zitbanken die geplaatst zijn.
Na deze inspanning gaan we verder binnendoor waar we onverwachte objecten tegen komen zoals dit pompstation achter in de tuin van de bewoners als decoratie.
We vervolgen onze weg naar Helsingborg waar we overnachten op een bekende camperplaats ( N55.96341 O 12.75797) van ons bij strand Fortuna.
Helsingborg, oorspronkelijk een Deense stad, is een van de oudste steden in het huidige Zweden en vormde door de gunstige ligging lange tijd een omstreden stad.
De eerste vermelding van de stad in oorkonden stamt uit 1085 en vanaf 1360 stond de stad onder invloed van de Hanze. Tot 1658 was de stad Deens en in 1676 en 1677 was dat wederom het geval. Later werd de stad aan Zweden overgedragen.
Woensdag 24-06-2015.
Vandaag de 2 overtochten gemaakt en de eerste had een wachttijd van een uur maar op een gegeven moment meerde er 2 boten tegelijk aan en de derde was onderweg . Na de 2e boot naar Puttgarden zijn we doorgereden naar Lübeck om te overnachten , we zijn gestopt bij Ikea waar ook 3 camperplaatsen zijn en wifi van Ikea.
Uiteindelijk zijn we doorgereden s àvonds naar de voor ons bekende plaats Sittensen, gezien het tijdstip van 2100 uur was het niet druk op de weg en kon je bij Hamburg goed doorrijden tot in Sittensen. Hier stonden nog een 7 campers meer en kun je water tappen en je sani legen verder kun je daar mooi wandelen door het park wat bij de camperplaats ligt. Ook troffen we hier een grote versie aan van onze teckel Kees.
Donderdag 25 -06-2015
De bedoeling was om nog een overnachting te doen ergens in Duitsland maar de keuze is gevallen op Hattem in Nederland bij de haven , de reden hiervan was het mooie weer .Hattem is ook bekend van het Anton Pieck Museum.De tekst hieronder op het beeld zegt genoeg
Vrijdag 26-06-2015.
De reis terug is kort maar zo`n 140 km , het is een deel van de 6542 km die we gereden hebben in 4 weken , 4 weken met veel plezier veel gezien waar we graag aan terug denken.
beginstand 56436 km
Eindstand 62978 km
gereden km 6542 km
kijk ook eens naar onze andere blogs
https://dehoekiesreizen.blogspot.com/
Peter
Reacties
Een reactie posten