2003 2 weken door Nederland

                     Rondrit van 2 weken door Nederland 2003

We vertrokken vanuit Best waar je ook veel kunt bekijken zoals Dierentuin De Vleut en het klompenmuseum De Platijn en natuurlijk het Joe Mann natuurtheater maar ook het oorlogsmuseum De bevrijdende Vleugels .

Dan gaan via Oirschot waar we  in het groende historische beschermde dorpskern van Oirschot vinden, met zijn vele monumentale panden, de imposante Sint-Pieterskerk en de nodige terrasjes om al dit moois op uw gemak te kunnen bewonderen en dan gaan we via Moergestel richting Oisterwijk waar een heksenhuisje tegen kwamen.


Toen zijn we via de binnenwegen (via ANWB wegbewijzering) gereden om meteen te genieten van de Brabantse natuur zo naar Udenhout, Loon op Zand en naar De Moer waar we buffels onderweg tegenkwamen in een mooi stukje Brabantse natuur.


Vanuit De Moer via Waspik waar een mooie kerk staat in een niet alledaagse stijlzijn we naar Geertruidenberg gereden, Geertruidenberg heeft een hele mooie oude binnenstad. 


In 1213 verleende Graaf Willem I van Holland 'Sint Geertruidenberg' stadsrechten. In de late middeleeuwen was de stad een belangrijk handelscentrum waar graven en edelen bijeen kwamen om hun belangen te behartigen. De Hoekse en Kabeljauwse Twisten in 1420 en de Sint Elisabethsvloed van 1421 maakten een einde aan die welvarende handelsfunctie, maar de stad kreeg er de rol van grensvesting voor terug. Pas in 1813 wordt Geertruidenberg definitief bij Brabant gevoegd.

Toen zijn we via de polder en dijkwegen naar Drimmelen gereden . 


De gemeente Drimmelen is in het grote, groene gebied in westelijk Noord-Brabant, aan de noordkant omsloten door het Nationaal Park de Biesbosch en aan de zuidkant door de steeds meer in betekenis toenemende rivier de Mark. Daartussen liggen de 6 kernen in een typisch land- en tuinbouwgebied, waarin natuur en recreatie sterk vertegenwoordigd zijn. De vervoersas Rotterdam-Breda-Antwerpen vormt de westgrens van de gemeente.

Vandaar uit naar Willemstad, Willemstad is een oude stad aan het Hollands Diep waar je ook nog vrij kunt overnachten aan het water met een camper . 


Na Willemstad via ( N259) Dinteloord en Bergen op Zoom naar ( N289 en N 663) Veere. De kern Veere met zijn beschermd historisch stadsgezicht ligt aan het Veerse Meer. In de 12e of 13e eeuw is het gehucht Campveere ontstaan en onder invloed van het adellijke geslacht . 

Toen via Wilhelminadorp  naar Wemeldinge aan de Oesterschelpen banken , Ook hier hebben ze een hele mooie haven en mooie campings in de omgeving .In Wemeldinge zie je moderne woningen staan aan de waterkant met uitzicht op de haven, kom je hier buiten het hoogseizoen vind je absolute rust .


Na Wemeldinge zetten we de reis voort richting havenstad Rotterdam via  de Zeelandbrug ( N256 en N59) en dan bij het Hellegatsplein de A29 op richting Schiedam waar je ook kunt overnachten. Dit is in de" nieuwe haven" in het hartje van de oude stad pal naast de haven. Na Schiedam richting Vlaardingen en Maassluis langs de kustweg naar Hoek van Holland en dan  richting Den Haag , in Den Haag gaan we langs het torentje van de Premier.

Den Haag is ontstaan in de 13e eeuw en heeft sinds 1807 stadsrechten , ook Den Haag heeft veel historische gebouwen ( zie ook http://www.denhaag.nl/) . Na een rondrit door Den Haag houden we de secondaire wegen ( N440 en N 441 )aan om zo naar Kijkduin te gaan , hier gaan we op Camping Kijkduin even bijkomen .


Vanuit Kijkduin gaan we verder langs de kust richting Scheveningen, ook in Scheveningen is meer dan alleen zee en strand b.v "het Kurhaus" en de boulevard.


Vanuit Scheveningen rijden we naar ( N441) Wassenaar .Ongeveer 4000 jaar geleden werden op de plek van het huidige Wassenaar brede zandruggen gevormd evenwijdig aan de kust, de zogeheten strandwallen. Dat gebeurde onder invloed van de zee en de Rijn, die toen nog bij Katwijk in zee stroomde. Tussen de strandwallen hadden aanvankelijk zowel de zee als de Rijn vrij spel, zodat de bodem van deze vlakten met zee- en rivierklei werd bedekt.

 Toen 1500 jaar later aan de zeekant weer een strandwal werd opgestuwd, had de zee geen toegang meer. Daardoor ontstond er een moerassig soort veen in deze strandvlakten of kreken.

 Veel later, ongeveer 1000 jaar na Christus, ontstond wat wij nu het duingebied noemen. Door deze combinatie van zand, zee- en rivierklei komt een grote verscheidenheid aan bomen en ander groen in deze streek voor, waaronder zeer unieke planten als tormentil, bergbeemdgras, witte en grote veldbies. In een rijke flora leeft meestal ook een groot aantal diersoorten. Dat is ook in Wassenaar zo. Niet alleen bijzondere dieren als wezels, bunzings en hermelijnen, maar vooral heel veel vogelsoorten: 37 soorten komen voor in de bossen en in het duinlandschap vindt u 92 soorten vogels. Nu staan er in de bossen van Wassenaar veel grote villa`s.


Van Wassenaar naar Katwijk, hier in Katwijk komt men nog vaak de klederdracht tegen van deze plaats. 


Na Katwijk richting het noorden zoveel mogelijk langs de kust lijn ( N206) via Zandvoort naar (N512) Egmond aan Zee. Vanaf Egmond aan Zee gaan we via (N244) Heiloo en Purmerend naar Volendam waar we gaan overnachten op de overnachtingplaats voor campers pal aan het Markermeer ( tijdelijk gesloten ivm bebouwing) .

Ook Volendam heeft zijn charme ,de huisjes staan op de dijk maar ook onder aan de dijken om dan binnen te komen in sommige woningen daarvoor hebben ze een oplossing bedacht de voordeur boven .

Na Volendam gaan we via ( N247 en N509) Edam richting (N243) Alkmaar.  In Alkmaar begon de victorie'. Dit wapenfeit verwijst naar een van de bekendste episoden uit het verleden van Alkmaar: de overwinning op de Spanjaarden in 1573. De erfenis van dit rijke en roemruchte verleden is nog altijd volop aanwezig in de gezellige binnenstad. De singels en grachten met hun karakteristieke ophaalbruggen, de vele monumenten, de verstilde hofjes, de oude gevels en de smalle winkelstraatjes verlenen aan de binnenstad een bijzondere sfeer. Alkmaar is niet voor niets de tiende winkelstad van Nederland! . Alkmaar de kaasstad van Nederland met het "waaggebouw" en zijn Kaasfolklore .

Vanaf Alkmaar terug naar ( N242 ,N241en N302) Enkhuizen voor een bezoek aan het Zuiderzee museum .


Op 28 mei 1932 werd het laatste gat in de Afsluitdijk gedicht, waardoor de zilte Zuiderzee een binnenmeer werd. De voornaamste bestaansbron voor de bewoners van het Zuiderzeegebied, de visserij, kreeg daardoor een gevoelige klap te incasseren. Het water van de voormalige zee werd langzaam zoet. Bepaalde vissoorten verdwenen. En erger: de nieuwe dijk versperde haring en ansjovis de weg naar hun paaigronden, Voor de meeste vissers verdween het uitzicht op een behoorlijk bestaan en velen moesten het beroep van visser opgeven. Als gevolg daarvan kregen ook de van de visserij afhankelijke bedrijven veel minder werk: rokerijen, kuiperijen, mandenmakerijen, zeilmakerijen en scheepswerven moesten hun deuren sluiten. De bedrijvigheid rondom de visserij die de plaatsen lang de Zuiderzee zo lang kenmerkt verdween.                                                                                                                                                                                                                                                                             



Toen heeft men besloten om een museum op te richten om deze historie te kunnen bewaren. Het Zuiderzeemuseum bestaat uit een buiten - en een binnenmuseum, die op een steenworp afstand van elkaar liggen. Het buitenmuseum is opgebouwd als een 'museumdorp' met ruim 130 woningen, winkels en werkplaatsen.   





Vanuit Enkhuizen via (N240) Andijk ,Medemblik door de polder naar Den Helder , Den Helder is ooit begonnen met het ontstaan van Huisduinen, een walvisvaardersdorp. Geleidelijk groeide het uit tot het Den Helder dat we nu kennen. Een stad die binnen de linies van de forten werd gebouwd. Later vormden een aantal wijken daar omheen. De ruimte tussen de verschillende stadsdelen is karakteristiek. Den Helder is een stad met een sterk maritieme inslag. Zeevaart, het reddingswezen, de offshore en de marine natuurlijk.


De marine heeft jarenlang het imago van Den Helder bepaald. Maar de marine kromp in, Den Helder dreigde een stad zonder gezicht te worden. Maar mede door een enthousiast bestuur en dito organisatie heeft de stad zichzelf teruggevonden. Door het koesteren van de cultuurhistorie, de verhalen van de zeevaarders en de daarmee samenhangende heroïek heeft Den Helder haar eigen kernwaarden herontdekt.

Na aankomst op Texel gaan we als eerste naar Oosterend . 



Texel is een vlak eiland waar je veel oude dorpjes tegenkomt waar men zich goed profileert voor de toeristen zoals de hofjes tussen de huizen in sommige dorpen ,Texel kun je met de auto makkelijk in een dag rondrijden, na het schilderachtige Oosterend zijn we naar De Cocksdorp gereden en toen via De Koog en Den Hoorn terug naar de boot.

Vanaf Texel richting (N99) Den Oever waar je kunt overnachten aan het water bij de afsluitdijk.


Hier gaan we de afsluitdijk ( A7) op richting Friesland maar eerst genieten we van de imposante dijk. Na de Afsluitdijk komen we in Friesland aan in Zurich vanuit hier richting Bolsward .                              Bolsward is een van de vele plaatsen in Friesland waar de oude historie goed bewaard is gebleven, Bolsward is ontstaan op 2 terpen.                                                                                                                  Het stadsstempel van Bolsward draagt een Latijnse tekst, die vertaald luidt: "Zegel voor de aangelegenheden van de Hanzestad Bolsward". Bolsward is vanouds een Hanzestad. Zij maakte deel uit van het Duitse Hanzeverbond.\


Daaraan is in 1455 gedacht toen de magistraat niet alleen een nieuw stadsrecht opstelde, maar ook munten sloeg met de dubbele adelaar erop.

In 1523, toen Bolsward zich onderwierp aan de Bourgondische macht van het Habsburgse Huis, werd Bolsward in al zijn vroegere privileges hersteld. Zó bleef Bolsward dit wapen voeren tot op de huidige dag.

De gekroonde dubbele adelaar staat ook in het wapen van de Hanzestad Lübeck. De relatie met het Hanzeverleden van Bolsward ligt voor de hand.

Het recht om dit wapen - mét keizerskroon en twee leeuwen - officieel te mogen blijven voeren, werd bij Koninklijk Besluit van 30 december 1955 bevestigd.

De officiële oorkonde hiervan hangt in het stadhuis aan de wand tegenover de burgemeesterskamer.

Na Bolsward gaan we via Waaksens en Lollum naar het noorden naar Franeker, Vanuit Franeker gaan we via Leeuwarden naar ( N356) Bergum, in Bergum bij de haven mag je tegen betaling overnachten met een camper.     



Vanuit Bergum via Grouw en ( N354) Sneek ( Sneek inmiddels een bekend watersportcentrum)via Woudsend, Elahuizen en Koudum naar Hindelopen , in het mooie Hindelopen bezoeken we ook de kerk die het interieur nog heeft uit zijn begin tijd ,met afsluitbare bankjes en gereserveerde stoelen voor de notabelen. Ook "binnenbliekertjes" kom je hier tegen . 

              


Na Hindelopen gaan we via Molkwerum naar Stavoren, ook Stavoren heeft een mooie haven


Na Stavoren gaan we langs het ijsselmeer via Warns ,Rijs en Nijemirdum richting Lemmer door de Noordoostpolder( via de N712). Van daaruit naar Urk.


Vanaf het vissersplaatje Urk dan richting het "nieuwe land " oftewel Flevoland langs Lelystad door naar Almere. Vanuit Almere richting (A6 en A1) Weesp ( afrit 3) om de rit voort te zetten langs De Vecht. Als je langs de Vecht rijdt kom je veel grote villa`s tegen met mooie prieeltjes aan de waterkant. Vanuit Weesp naar Breukelen gaan we koffie drinken aan de Loosdrechtse plassen in Tienhoven.\

 


Bij dit uniek stukje mooie natuur blijven we even staan om te genieten van de rust in deze omgeving. Na al het water gaan we de "bergen "van Nederland opzoeken in het oosten van het land .Via ( N234 en N221)Amersfoort en ( N344) Apeldoorn gaan we richting  (N345) Zutphen naar (N826)Almen . Almen is een klein plaatsje aan het Twentekanaal waar je bij de haven met een camper kunt overnachten.


Na Almen zijn we zoveel mogelijk langs de ijssel (N348) naar het zuiden gereden richting Westervoort onder Arnhem om vandaar uit naar ( A325 en N325) Berg en Dal en Mook te rijden , hier in deze omgeving begint een mooi stukje Nederland met veel heuvels en mooie natuur.  Zo kom je ook door Ubbergen waar mooie huizen staan met mooie aangelegde tuinen. 


Vanaf Ubbergen en (N844) Mook rijden we langs de Maas naar het zuiden van het mooie (N273) Limburg. Voorbij Roermond bezoeken we het witte stadje Thorn , hier zijn de huizen wit vandaar de bijnaam "het witte stadje".


Na Thorn gaan we naar het Geuldal naar camping De Rozenhof  in Vijlen-Vaals, hier staan we met uitzicht over het geuldal een van de mooiste plekjes van Limburg. Hier overnachten op deze camping.


Na de overnachting gaan we naar ( N287 en N595) Valkenburg en het drielanden punt, in Valkenburg is altijd wel wat te doen en te zien zoals het oude kasteel met de mooie kasteeltuin maar ook souvenirwinkels en vanaf het restaurant "De Bokkerijders "kijk je over 3 landen heen .



Na deze mooie trip zijn we (N77, N76) via Bree in België terug gereden naar Best in Nederland. 

Kijk eens op onze andere blogs

https://dehoekiesreizen.blogspot.com/

Peter  


Reacties

Populaire posts van deze blog

28-07-2024 3 weken Akkrum Friesland

2006 week Rugen

2022 Zuid Frankrijk (Provance binnendoor)

2015 Noord Zweden ( beetje Noorwegen & Finland)

2024 Julianadorp aan zee, Den Helder, Callantsoog 4 weken van 01-06-2024

2017 Portugal langs de kustlijn tot voorbij Figueira da Foz

2024 Zalk,Hattem ( 1e rit Mazda CX 5 Luxery ) 05-04-2024

2004 rit langs Spaanse kust tot Peniscola

2019 Edam,Volendam & Monnickendam

2014 Italië Toscane streek